Rundtur Glittertind, turleder for TOT (15.08.2014)

Written by Firing (Live Firing Solheim) GSM

Start point Glitterheim
Endpoint Glitterheim
Ascents Glitter-Rundhøe (2,089m) 15.08.2014
Glittertinden (2,452m) 15.08.2014
Ryggjehøe (2,142m) 15.08.2014
Visits of other PBEs Glitterheim (1,390m) 15.08.2014

Årets 2000m topptur med Aktiv 30-50+ i TOT gikk til Jotunheimen og base på Glitterheim. 13 toppturglade fjellvandrere telte oppmøtet til slutt. Alle nådde Glittertinden, og 11 stk gikk videre over Glitterrundhøe og Ryggjehøe.
Her må det ha vært mye avsmelting i det siste, kartet stemmer ikke lenger med den lille iskappen som er igjen på toppe. Brukte brodder på toppen av Glittertinden. Det gjorde det lett og trygt å gå, kanskje spesielt ned igjen på andre siden for der var det brattere. Men nattens snøfall gjorde det greit å gå også uten brodder.
Var ingen ting å se på toppen pga tåke. Så det ble det obligatoriske toppen-er-nådd-bilde, og turlederen delte ut sjokoladehjerter, for kjærligheten til fjellet, naturen eller hverandre.....
Videre gikk turen ned ura og opp det lille stykket til Glitter-rundhøe. Hadde både snø og sol underveis. Ura er grov og ble sleip i det våte været.
Videre ned en snillere og tørr ur til skardet mellom Steinbukampen og Ryggjehøe. Her tok vi lunsj nr 2. Greit å gå opp til toppen av Ryggjehøe herfra, plutselig sto vi på toppen. Hadde hørt rykter om luftig og bratt videre, men jeg fant ikke ut hvor det skulle være....... Regnet kom tilbake etter en periode med sol. Dette gjorde kneika ned til Ryggjehøhaugen til en lang og glatt prøvelse for mange. Steinane var stygg-gladde! Etter nesten 10 timer på tur i Uren-luren-steinrøys-turen var det en befrielse å komme ned på den grønnkledde bakken siste km før Glitterheim.
Takk til alle tøffe, kule, spreke, humoristske turdeltakere!

Missing title

Written by IngvildE 18.08.2014 22:02

Og, takk til verdens beste turleder! Flott tur :-)

Sv:

Written by Firing 19.08.2014 16:23

Jo takk, men det er sikkert bare fordi du ikke kjenner så mange turledere ;-)