105 Skien og 106 Sauherad: Hoppeloppeland for mann 37 (15.08.2014)

Written by morsor (Morten Vilbo Sørum) GSM

Ascents Skåråfjell (813m) 15.08.2014
Vardefjell (814m) 15.08.2014

Tilbake etter den mislykkede turen 22.mai hvor snøen ennå lå i terrenget over 550 moh. Bortkastet var det ikke. Nok en lærerik erfaring om at snøen ligger veldig lenge og gjerne utpå sommeren.

I dag var det ingen snø i sikte. Parkering ved Ravalsjø og same procedure. Først en lang sykkelstrekning hvor siste del var så bratt at gange ved siden av var uunngåelig. Deretter over myrer på en ikke veldig stor blåmerket sti. Framme ved det store vannet mellom toppene etablerte jeg basecamp. Første topp ble etter litt elle melle Skåråfjell som er høyest i Skien. Satte sekken fra meg og staket ut kursen mot toppen. Det var ikke akkurat enkelt oppover den bratte vesthellinga. Ble som et hoppeloppeland uten aldersgrense, men kanskje bør de yngste ikke prøve seg her... Vel framme bar det tilbake. For farlig samme vei ned så prøvde meg mer på en nordvestlig retning der det var litt slakere. Lyktes bra med det.

Nede i skaret var jeg ikke særlig motivert for tvillingen på andre sida men det skulle vise seg at denne var mye enklere. Her var terrenget penere og toppen fant jeg raskt. Tilbake veldig fornøyd og temmelig sliten etter 4 timer og 45 minutter på tur.

Bilder fra dagen:

Utsatt

Written by morsor 17.08.2014 12:02

Pga været.

Kupert landskap

Written by siroho 16.08.2014 21:39

Ja, Telemarksnaturen kan være nådeløs. Men det er jo valgfritt da. Det går jo blåmerket sti til Skåråfjell fra sør.

Sv: Kupert landskap

Written by morsor 16.08.2014 22:13

Valgte fra Heistadmoen da det hadde blitt langt å dra inn fra sør. Men ser at det hadde vært bedre i ettertid...

• +

Sv: Sv: Kupert landskap

Written by siroho 16.08.2014 22:19

Ja, de krever

Written by Olepetter 16.08.2014 11:38

litt klyving, de toppene der. Men har jeg ikke fått med meg en del turrapporter? (Var ikke du i Alpene - husker bare en rapport...)

Sv: Ja, de krever

Written by morsor 16.08.2014 22:15

Det ble bare en topptur med egeninnsats men jeg planlegger å legge ut noen bilder etter hvert. Hyggelig at du etterlyser O-P ! I morgen skal Snøscooter og jeg forresten på Ørneflag !!