Lauvtonipa og Svartetjørnfjellet (29.07.2014)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Bjørnekletten (240m)
Endpoint Samme (240m)
Ascents Lauvtonipa (724m) 29.07.2014
Svartetjørnfjellet (745m) 29.07.2014

Lauvtonipå og Svartetjørnfjellet

Dagstur til Masfjord i greit vær. Hadde planlagt å kjøre opp anleggsveien til Svartavatnet og gå på Storevassegga, men det sto skilt om at veien kunne bli stengt i inntil 8(!) timer på ukedager, så her ble det endring i planene. Lauvtonipa dukket raskt frem som alternativ og med ruten opp fra Bjørnekletten kunne jeg greit få med meg Svartetjørnfjellet også.

Parkerte 200 meter nedenfor husene på Bjørnekletten.
Stølstien til Smørdalssetret fra Bjørnekletten er godt overgrodd og jeg mistet stien på vei opp. Stien starter ved en port i steinmuren rett før den gamle driftsbygningen. Gå rett opp mot skogen og man finner stien som en litt bredere åpning gjennom den nederste delen av bjørkeskogen. Når stien et stykke lenger oppe krysser en liten elv, skrå mot litt mot venstre følg elven oppover (ha elven på din høyre side). Når terrenget blir brattere blir det lettere å se stien og så snart man finner opp på en liten kam, så er det greit å følge stien til Furhogen.

Vegetasjonen opp fjellsiden var våt og jeg brukte regnbukse til jeg kom opp på fjellet. Det var oppholdsvær, med enkelte solgløtt. Mange av de høyere fjellene rundt var innhyllet i skyer store deler av dagen, så kanskje det var lurt å unngå Storevassegga denne dagen. Oppe på snaufjellet var det delvis tråkk/sti mellom Lauvtonipa og Svartetjørnfjellet. Var ute i rundt 4 timer og gikk 10 km. En varm og noe klam dag, men en fin tur.

GPS tracket nedover viser noenlunde hvor stien ned til Bjørnekletten går.