Børgefjell i maksvær - Kvigtind. (25.07.2014)

Written by NilsOS (Nils O. Solheim) GSM

Ascents Kvigtinden (1,699m) 25.07.2014

Kjente det i beina etter gårsdagens tur til Jetnamsklumpen, men slikt har en tendens til å gå over når man starter å bevege seg. Traff en kjentmann ved Simskarhytta som anbefalte meg å gå over brua og følge Simskardelva på Sydvestsiden da elven vest for Måsskardvatnet skulle være vanskelig og krysse. Han hadde gitt opp tur til Kvigtind en gang pga dette problemet. Hadde lest at elven ble vadet av 500 fjell. Men jeg tok ingen sjangser og fulgte rådet. Det skulle vise seg å være en tabbe. Broen som krysser Simskardelva er merket på kartet og krysser elva på samme høydekote som Simskardhytta. Litt spennende å gå over her, men utfordringen kom etterpå. Dalen på denne siden av elva var ganske igjengrodd og noen sti fant ikke jeg. Dermed var det å brøyte seg frem oppover dalen i kratt og bjørkeskog som var lagt ned av snø og snøskred mao reine hinderløypa. Var sjeleglad da jeg endelig kunne bevege meg ut av skogen og opp på barfjellet. Det var helt riktig at elven fra syd var mye mindre enn fra Måsskardvannet og ingen problem å krysse, på returen skulle det vise seg at elven rett vest for Måsskardvannet også var lett å steingå uten en gang å dyppe skoen i vannet. Sikkert gode forhold nå pga finværet og lite nedbør i lengre tid. Turen opp på Kvigtid gikk opp langs bekken øst for Vestre Måsskardvannet og videre opp på nordryggen til topps. Drøyt på slutten her og det var mektig å se denne pyramiden som er 2-300 meter høyere en de omkringliggende toppene. Utsikt mot Jetnamsklumpen og tindene vestover der havtåka hadde kommet og hyllet inn noen av de vestligste toppene i et flott teppe med bare de øverste hundre metrene stikkende over tåkehavet. Returen var betydelig lettere da jeg valgte riktig side tilbake gjennom Simskardet.
Brukte ca 11 timer på turen.