Nautgardstinden fra Glitterheim (30.07.2014)  4

Written by jakob (Jakob Larsen)

Start point Glitterheim
Endpoint Glitterheim
Ascents Nautgardsoksle (2,089m) 30.07.2014
Nautgardstinden (2,258m) 30.07.2014

Med overskyet himmel men en vejrudsigt, der lovede bedre, besluttede vi udfordre Nautgarden.

Vi fulgte den østligste rute fra Glitterheim mod Gjendesheim op i skåret mellem Hestlæggerhøe og Nautgarden. Her forlod vi stien og søgte op af fjeldsiden mod venstre. Vi nåede op til toppen af skråningen en anelse længere mod vest end planlagt. Herfra fulgte vi topplateuet østpå frem til Nautgardsoksla, hvor skyerne for første gang lettede en smule. Fra Nautgardsoksla fik vi en glimrende udsigt og fik også en kort stund mulighed for at betragte turens slutmål.

På den videre tur op mod hovedtoppen bevægede vi os efterhånden ind i skydækket, og ved ankomsten til toppen var det helt tåget. Mens vi spiste vores niste i læ på nordsiden af toppen klarede det dog midlertidigt op, og vi nåede en kort stund at nyde udsigten fra toppen, inden vi returnerede samme vej, vi var kommet op, idet vi dog skar et hjørne omkring Nautgardsoksla.