Sveinsheii og Roan - Lang dag. (30.07.2014)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Raudhelle (1,098m) 30.07.2014
Roan (1,191m) 30.07.2014
Sveinsheii (1,141m) 30.07.2014
Visits of other PBEs Roan normalvei 30.07.2014
Roan parkeringsplass (612m) 30.07.2014
Sveindalsvegen bom (393m) 30.07.2014
Lang dag- fin dag
Etter en natt med lite søvn og litt feber, var jeg ikke helt klar for en heldags tur, men vi labba i vei med mål om å komme på Sveinsheii og heller gå ned igjen samme vei. Vi startet fra bilen i grustaket, rett før enden av veien innerst i Røyningsdalen. (Samme startpunkt som Otto). Været var fint og vi hadde shorts og jeg hadde bikinioverdel. Vi fulgte traktorveien inn til den delte seg. Der tok vi stien merket Svanstøyl og fulgte denne oppover. Bra sti helt frem til hytten ved vannet Valevann, der mistet vi den. Gikk likevel videre og skrådde litt oppover etter hvert. Vi fant igjen vardene og stien, men den kom og gikk litt helt opp mot Svanstøyl. Gikk rett opp etter et dyretråkk fra hytten og opp til svabergene oppi der. Det var da første feil skjedde, noen hadde plottet inn feil på GPSen og vi havnet derved på Sveinsheii søre punkt. Ja, ja, vi trasket tilbake og over noen renner og frem til varden. Pause der på toppen. Gikk tilbake og rundt diverse fjell og lier og skrenter, før vi fant Langedalen. Enda en GPS tabbe fra "noen". Her traff vi en enslig rein som vandret rundt der oppe. Fikk bilde. Kom oss greit ned Langedalen og ned til en gammel demning i enden av Ytre Valevann. Derifra trodde vi det skulle bli rusletur opp langs vannene, men der tok vi helt feil. Her er det skikkelig utfordringer for trette bein, med myrer, tjern, steiner, renner og ikke minst lyng... Det positive med denne turen opp her var at vi kunne FROTSE i multer. Vi spiste sikkert minst 1 kg hver opp dalen her. Da vi kunne se hytten på Steinbu, skrådde vi mer og mer opp i lia og fant en vardet sti som gikk opp på kanten. Fra kanten gikk vi på høyre side av alle vannene opp til Roankværven. Vel oppe i kværven, møtte vi en iskald, sur vind og vi gikk fort bort til Sørtoppen og i ly av noen steiner spiste vi et par skiver og tok på oss langbukse og jakke. Rusla opp på hovedtoppen og tok bildene før vi fulgte en overmerket sti ned igjen til p-plassen til Roan. Det var supert å bare følge en fin, blåmerket sti etter en lang dag i lyng og kvist og kvast!!! Videre opp langs grusveien til der bilen stod. I dag fristet det ikke med et bad, så det ble en vask i elven før vi kjørte mot Hægefjell og neste dags tur til Førheinutane.