Tåketur til Veslpiggen, Galdhøe og Kjelhøe (31.07.2014)  5

Written by waaktaar (Kalle)

Start point Juvvasshytta (1,841m)
Endpoint Juvvasshytta (1,841m)
Ascents Galdhøe (2,283m) 31.07.2014
Vesle Galdhøpiggen (2,369m) 31.07.2014
Kjelhøe (2,223m) 31.07.2014
Visits of other PBEs Juvasshytta (1,841m) 31.07.2014 08:30
Mimisbrunnr Klimapark 2469 (1,875m) 31.07.2014 08:30

Det så grått ut da ojnordheim (Ole Jacob Nordheim) og jeg rullet innover mot Lom langs Vågåvatnet. Værmeldingen viste en lapskaus av vær, både skydekke, sol, litt nedbør og en del vind, men vi lot oss ikke skremme av den grunn. Jeg hadde omtrent pakket for en vintertur, og jeg tror ikke Ole Jacob var så langt unna heller.

Hadde glemt solbriller (vindbriller), så måtte en tur innom Juvvasshytta for å plukke med meg noen snasne turistbriller med 2469 på sida til den nette sum av 350 kroner. Grøss. Etter litt justering av klær satte vi i vei langs veien mot sommerskisenteret - ikke mye til skiføre her nå. Der gikk vi oppover på skrå langs Vesljuvbrean i radig tempo. Galdhøe ble nådd ganske raskt. Flere steder på veien var det bygget opp ganske fine le-vegger, til og med et sted hvor det så ut som det var plass til et telt. Hvorfor man vil telte her opp så langt unna vann er en annen sak.

Ned mot Løyftet gikk det litt saktere, da det var fuktig lav på steinene som fordret forsiktighet. Var litt spent på eggen opp, da den er merket med gul trekant i bibelen. Men med Ole Jacob foran var det i alle fall ikke noe problem, skjønt det var kanskje en fordel at tåka berøvet meg for en del av utsynet nedover. Det var bare et veldig kort punkt (1 meter eller så) som fordret litt ekstra konsentrasjon, men tipper dette er blant de lettere stedene med gul trekant i Jotunheimen. Gulgrønn maks.

Vel opp på platået så vi at det lå nysnø her. Sommer i Jotunheimen, altså. Raskt opp på toppen, hvor vi tok et par bilder og kalibrerte GPS-en. Det innbød ikke til lunching akkurat her, så vi tok returen ganske raskt. Vel forbi det "vanskelige" punktet på eggen fant vi et passende sted å kampere, noen hadde til og med her satt opp noen steiner til et slags ly. Vi koste oss en god stund med brødskiver og en øl hver. Her møtte vi også eneste person på hele ruta. Vi observerte samtidig at været ikke så ut til å legge en demper på antall personer i tau på Styggebreen. Etter hvert tiltok vinden litt, noe som gjorde at tåka lettet og landskapet under åpnet seg. Mer fotografering. Så videre.

Returen over Galdhøe mot Kjelhøe skal jeg ikke nevne med så mange ord. Her er det ganske kjedelig, spesielt med tåke på omliggende topper, og vi skrudde opp tempoet ganske betraktelig. På hele veien bort ble det knapt vekslet et ord, da vi var ganske konsentrerte om å plassere føttene riktig, der vi småtrippet bortover mot Kjelhøe.

Etter en kort kaffekopp på Kjelhøe, gikk turen rundt Kjelen. Det er en ganske imponerende vegg her som vi måtte kikke litt på. Nedover valgte vi å gå mellom Juvfonne og Kjelen. Det gikk raskt nedover og snart var vi nede ved inngangen til Mimisbrunnr Klimapark 2469 (istunnelen i Juvfonne). Her så vi hvor mye isen hadde smeltet i sommer. Sjokkerende! Ole Jacob mente han hadde hørt at de hadde måttet fjerne 12 meter av inngangen som følge av dette. Senere på dagen oppdaterte Mimisbrunnr facebook-siden sin med disse ord:

Vi takker farvel med den gamle istunnelen. Den smelter fort og er snart borte. Heldigvis vil den nye (ikke avbildet) vare en stund til.

Ikke overraskende utfra det vi så. Vi oppdaget også en del kuler som hadde smeltet frem under isen, og disse var i følge de på Juvvasshytta fra 50-tallet. På langt nær noe verdifullt kulturminne, men det kan være verdt å følge med etter hvert som breene smelter fram.

Nå hadde vi kommet til gangveien, og så at vi var på skuddhold til å klare turen på under 5 timer. Litt barnslige som vi er, jogget vi avgårde for å rekke det og rakk det med noen minutters margin. Solo på Juvvasshytta, og så hjem.