Skåldalsfjellet - fjellet som består av fuktig myr (22.07.2014)

Written by Frost

Start point Osavatnet parkering (315m)
Endpoint Osavatnet parkering (315m)
Ascents Herlandsfjellet (695m) 22.07.2014
Skåldalsfjellet (719m) 22.07.2014
Skåldalsnipa (603m) 22.07.2014

Jeg parkerte ved osavatnet ved foten av mitt favorittfjell, gullfjellet. Herfra fulgte jeg omarinden opp herlandsfjellet, med helig utsikt til gullfjellet. Deretter fortsatte gjennom myr og grass til skåldalsfjellet, utsikten herfra var skuffende, jeg hadde lest i en turartikkel at utsikten skulle være fantastisk fra den noe lavere knaus skåldalsnipa, dermed bar det gjennom enda mer myr. Utsikten fra skåldalsnipa var som ventet bedre. Hadde egentlig tenkt å ta samme vei tilbake til bilen, men det var elendig terreng å gå i, alternativet var å følge stien ned fra skåldalsnipa, men da ville jeg ende opp ett godt støkke nedenfor bilen og måtte gå opp av gullfjellsveien tilbake til bilen. Jeg bestemte jeg meg for å sette kursen på skrå i fjellsiden direkte mot bilen. Dermed havnet jeg i en bratt fjellside som besto av tett vegetasjon og merkelig nok enda mer myr. Var ganske lei da jeg tilslutt kom fram til bilen.