Solbergan (18.07.2014)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point YTTERØY KYLLINGPRODUKSJON (37m)
Ascents Solbergan (196m) 18.07.2014

SOLBERGAN

Kjørte til Levanger sentrum. Herfra går det ferje ut til Ytterøya. Ferja selger kun tur retur billetter, og tar inn betalingen på tur til Ytterøya. 222,00 for en tur/returbillett.
Ytterøya har tre topper med pf over 100. Kjørte først til en topp vest for Faltad. Denne turen er 1,6 km t/r. Parkerte etter skilt mot Laugsand, ved en åker og fulgte en gårdsvei mot toppen. Gikk gjennom to kugrinder. En del kyr på beite her. Toppen var barbert av Hildes herjinger.

Kjørte videre sørvestover og parkerte ved et kyllingfjøs tilhørende Ytterøy Kyllingproduksjon. Litt ulendt på tur opp. På toppen er det et høyt trigpunkt og ei antenne. Fant en bedre vei på returen, en litt gjengrodd traktorvei. Passerte ei litt spesiell tjønn på returen. 3,6 km t/r.

Fortsatte nesten til enden av Ytterøya. Fant ingen egnet parkeringsplass, så jeg kjørte litt tilbake og spurte om å få parkere ved et bilverksted. Det var helt i orden. Gikk ca en km etter hovedveien, og gikk til skogs like før skilt til Grav. Gikk til det høyeste peakbookpunktet. Jeg tror denne toppen heter Korshylla. Sandstadkammen ligger lenger vest, og er litt lavere.
Men jeg tror høyden på 215 moh er litt overdrevet. Jeg tror toppen er 211,4 moh.
Turen ble 4,3 km totalt.

Toppen av Solbergan
Passerte denne lille tjønna på tur tilbake fra Solbergan