Kvanndalshesten (13.07.2014)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Aurstad (40m)
Endpoint Aurstad (40m)
Ascents Blæja (1,279m) 13.07.2014
Kvanndalsegga (1,287m) 13.07.2014
Midtre Kvanndalsegga (1,283m) 13.07.2014

Siden jeg har bestemt meg for å fullføre Volda pf100 denne sommeren måtte jeg opp den laange bakken fra Aurstad igjen. Det ville bli tredje gang. Ganske ustrategisk å ikke gjøre Blåfjellsegga - Kvanndalsegga - Litledalshornet i en smekk, men det fikk da heller bli 3 turer. Denne gang med hund...

Pga. Kvivsvegen er startstedet omdekorert. Ref. bilde under. Skiltet som pekte mot Aurstadsætra er borte og stien er temmelig gjengrodd til å begynne med. Men jeg husket heldigvis ruten såpass godt at jeg ikke hadde noe problem å følge stien bort til gjerdet, og så opp langs det inntil stien tar en mer vestlig retning.

Jeg gikk i kun shorts (og fjellstøvler - selvsagt) og nøt det deilige sommerværet. Karma så ut til å trives med alle luktene rundt seg selv om det nok var veldig varmt for henne. Det gikk ganske greit opp til Austadsætra (471m), og der fikk vi drukket oss utørste.

Så var det "helvetesbakken" - for å komme opp til steinhytta på ca. 870m. Ingen sti her. Jeg gikk mot elva, krysset den og gikk langs den til 700m hvor jeg krysset elva på nytt og fulgte en rygg mellom de to elvene. Så tok vi en liten pust i bakken oppe ved steinhytta.

Videre fulgte vi Kløftedalen innover og gikk opp til bandet mellom Kvanndalsegga og Blåfjellsegga. Så bar det opp til Blæja (1280m) hvor det syntes ganske klart at vi måtte ned litt igjen. Det gikk overraskende greit - via Midtre og så opp til hovedtoppen. Det bød ikke på noen problemer å få med Karma opp til toppen. Nydelig utsikt utover Sunnmørsalpane! Vi brukte 3 timer (på minuttet) fra bilen og opp hit.

Vi fortsatte over de to neste humpene før vi gikk ned til Blæjavatnet hvor vi fulgte østsiden av vannet. Karma rullet seg på snøen og tok seg et bad i det kjølige vannet. Hun syntes å ha det riktig så bra...

Etterhvert kom vi inn på ruten vår igjen. "Helvetesbakken" var omtrent like tung nedover - denne gang for knærne. Det var godt å komme på sti igjen ved Austadsætra og vi kom tilbake til bilen nøyaktig 5 timer (på minuttet..) etter at vi forlot den.