Strevsom tur til Tolstadkampen med barna (11.07.2014)  3

Written by waaktaar (Kalle)

Start point Åsen i Sel (600m)
Endpoint Åsen i Sel (600m)
Ascents Tolstadkampen (1,042m) 11.07.2014
Her var det fint å gå. Det ble verre senere.

Kona skulle bedrive eksponeringsterapi for høydeskrekken sin på Knutshøe, og da passet det fint inn med det jeg trodde skulle bli en kort og grei bestigning av et Vågå pf100-fjell med barna (Tolstadkampen). Stakk på veien bort til Sel innom Coop'n og plukket med meg noen wienerpølser til trekking i Jetboilen på toppen.

Valgte Åsen i Sel som utgangspunkt, da det så ut som dette var både kortere og med mindre stigning enn fra Lalm. Vi ankom parkeringslomma ved stien litt over ti, og begynte å gå. Først var det et stykke gjørmete traktorvei (antageligvis brukt i forbindelse med hogst), deretter sti. På veien så vi en ganske diger frosk, noe som var veldig spennende for barna (og litt spennende for far også). Fikk desverre ikke tak i den...

Gikk inn til Løytnantdammen, men der så det både uveisomt og bratt ut for en femåring og en 31-åring med bæremeis. Vi gikk litt tilbake, og rett ved der stien krysser bekken fra nevnte dam fant vi et elgetråkk oppover i lia. Dette fulgte vi et godt stykke på og av.

Etter en stund kom vi til strømmastene som går over fra Lalm til Sel. Disse fulgte vi oppover helt til vi var rett ved toppen. Turen oppover var preget av mye fluer og mygg, og terrenget var tungt å gå i for femåringen, som ble mektig "kjei". Med stadige forsikringer om "snart fremme", "rett over her" og "ikke langt igjen nå", kom vi oss omsider opp, selv om den siste kilometeren hadde vært tung både for far og sønn. På toppen spiste vi pølselunsj og slappet av litt (var tilnærmet fritt for småkryp her).

Returen gikk greiere, og humøret ble stadig bedre jo nærmere vi kom bilen. Datter (2) fikk seg også en liten dupp på veien ned. Sønn var storfornøyd med å ha nådd toppen når det hadde vært så vanskelig å gå, men i bilen kom det ettertenksom - "jeg tror kanskje ikke jeg skal bli fjellklatrer allikevel". Ta en mindre strabasiøs tur neste gang, kanskje?

Hjemme ventet sjokolade og litt barne-tv som belønning.

PS: Mobil-GPSen var som vanlig på bærtur og jeg gikk dessuten tom for batteri mot slutten, men man får i alle fall et inntrykk av ruta vi gikk.