Perstinden (02.07.2014)  4

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Bergland
Ascents Perstinden (917m) 02.07.2014

Dette var en kort kveldstur etter jobb. Litt dumt at jeg brukte like mye tid på å kjøre til og fra Nordkjosbotn som jeg brukte på turen opp og ned, men likevel verdt å dra dit. Jeg fant ut i forkant av turen at den er en av Balsfjords Ti på Topp turer i år, så jeg regnet med at jeg skulle finne en bra sti, eller en sti av grei kvalitet. Dette setter jeg pris på :)

Som sagt, bra sti på turen her.
Fra tregrensen er det bare å gå opp ryggen

Selv om temperaturen var en komfortabel 15 grader i Tromsø, var det derimot betydelig varere i Nordkjosbotn, 21 grader da jeg begynte turen! Så jeg gadd ikke å ta med en vanntett jakke, bare en tynn fleecejakke i tilfelle at det var en liten bris på toppen. Ellers var det flott shorts-og-sports-bh vær nå.

Panorama som viser Storvasstinden (t.v) Storvatnet og Rassevarri (midten) og Sørfjelltinden i enden av dalen
Utsikten mot Store Russetinden er meget imponerende

Det er et skilt som står like ved starten av stien, så det var nyttig å vite at jeg hadde iallefall startet på den riktige stien. Den var lett og behagelig å gå opp i skogen, ikke så mange insekter å legge merke til og snart kom jeg opp til tregrensen. Nå fikk jeg også nydelig utsikt over Nordkjosbotn mot Store Russetinden, og østover i retning Rassevarri. Snart skulle Storvasstinden også dukke opp etter jeg hadde kommet et lite stykke opp den brede østryggen.

Piggtinden og Storvasstinden sett fra toppen
Toppvarden
To menn på veien opp til toppen

Herfra var det stedvis vått underlag men det var sannsynligvis pga snøsmelting. Ikke så mange snøflekker nederst på ryggen, men fortsatt snødekke høyere opp. Lovende for en god snø-løpetur ned syntes jeg (ellers driver jeg ikke med løping i det hele tatt - bare når det er råtten vårsnø på bakken). Turen videre til toppen var ikke noe utfordring siden det var noen røde merker her og der, og selv om jeg mistet dem etter hvert, var det bare å følge ryggen opp.

Deilig kveldslys over Balsfjord
Den obligatoriske fjellfie

Jeg traff et par folk på toppen, en som bodde i Seljelvnes og var på tur med sønnen sin og en annen mann som (jeg fant ut) var nesten naboen min og bodde bare et par gater unna i Hamna. For en liten verden vi bor i! Tok noen bilder før jeg tuslet nedover igjen. Selv om jeg pleier å springe så lite som mulig - spesielt på turen ned, var det dessverre altfor fristende og jeg glemte at jeg ville være snill på knærne. Det var heldigvis ikke noe rullestein-terreng så det gikk ganske greit og jeg kom tilbake noe tidligere enn forventet. Bra trimtur, skal sikkert bli flere besøk der.