Tretopptur på Valdresflya (29.06.2014)

Written by linntherese GSM

Ascents Nørdre Gluptinden (1,555m) 29.06.2014
Søre Gluptinden (1,590m) 29.06.2014
Store Nuten (1,541m) 29.06.2014
Elva som pappa bærte meg over.

Egentlig skulle jeg i barnebursdag i dag, og vi skulle egentlig gå på disse toppene før bursdagen. Men dessverre måtte bursdagen avlyses, men da kunne vi i alle fall sove litt lenger.
Litt sånn trøtte kjørte vi i regnegråvær opp til fjellet, mamma, jeg og pappa.
Vi skulle gjøre sånn forskjellige ting fordi mamme og jeg mangler forskjellige topper. Egentlig skulle vi prøve å jogge, men pappa hadde vondt i halsen, mamma hadde med seg tung fuglekikkert og jeg følte meg slapp, så det så ikke så bra ut. Vi begynte å jogge, men det var noe feil med bakken. Det var masse store tuer og hull, og vanndammer og myrsvamper og bløtesnø. Det gikk liksom ikke så bra. Jeg klaget litt og så gikk vi heller.
Vi kom til en stor bekk. "Huff", sa pappa. Her må vi vade. Jeg skulle få sitte på skuldrene til pappa. Det er alltid gøy og så gikk vi. Men det var visst kaldt og vondt og glatt i vannet, og det gikk veldig sakte. Pappa klaget og akket og uffet seg. En gang sa han at han trodde han kom til å falle. Det svaiet veldig mye, akkurat som et sånn stort tre i masse vind. Men det gikk bra. Pappa laget masse klagelyder over de kalde fotene sine.
Så kom mamma. Hun gikk det ikke så fort med. Pappa ropte at hun skulle kaste skoene på land. Mamma gjorde det, men den ene skoen datt i vannet. Akkurat som i fjor høst. Da skulle også mamma kaste skoen over bekken, og så plask i vannet. Jeg tror mamma må øve på å kaste sko altså.

På topp nummer to. Nørdre Gluptinden. Her var det varmt og fint.

Hit var det bare 1 km. Det blei nesten 19 km til, men de orker jeg ikke å skrive om. Men vi gikk på tre topper. Jeg fortalte pappa to røverhistorier. Pappa fortalte to skumle historier. Så koste vi oss lenge på en topp. Og så kom det snøvær. Noen karameller spiste jeg og på en topp var det en sånn fjellstafettbok. Jeg var nummer fem i boka.
Det morsomste var på vei tilbake. Da fikk jeg lov å gå over elva selv. Jeg tok av buksa, men fikk lov til å ha på skoene. Det var litt vanskelig. Jeg skjønner at pappa nesten datt med meg oppå. På et sted var det masse vann. Hadde ikke pappa holdt meg, tror jeg at jeg hadde blitt borte. Men det var supergøy! Resten av veien til bilen fikk jeg lov å plaske i alle dammer og gå i bare underbuksa og med splæsjesko!

Nummer fem i boka på Søre Gluptinen.