Pikstein - høyest i Lardal (19.06.2014)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Rauberveien Fritzøe skoger (470m)
Endpoint Samme (470m)
Ascents Pikstein Øst (622m) 19.06.2014 11:20

T-SKJORTEN PÅ PIKSTEIN

Hjemreisedag for Astrid og meg etter besøk på Sørøstlandet. Fra Kongsberg kjørte vi sørøstover mot Hvittingsfoss, tok av mot høyre ved Passebekk, fulgte Siljanveien og senere Surliveiensørøstover. Ved Skrim tok vi feil av sideveiene, kjørte gjennom bommen etter å ha betalt unødvendige 60 kr. i bompenger. Fortsatte til nytt kryss med vei merket til Prestsetra. Fulgte beskrivelsen til aask (Ånund Sigurd Kvambekk), kjørte inn Rauberveien i Fritzøe Skoger (bomveg) og parkerte øst for toppen vel en km i luftavstand fra stedet. Vi fant heller ingen ordentlig sti i området, og tråklet oss frem gjennom mer og mindre tett skogsterreng til vi nådde oppgitte GPS koordinater som stemte meget bra med de på PB (543719 6589108). Den gamle, utvaskete T-skjorten hang fortsatt i treet på stedet. Vi fortsatte litt mot NV over i Kongsberg kommune til selve Pikstein-toppen markert med 625 på kartet. Toppen ligger oppe på en liten fjellknaus, og er markert med en meget beskjeden varde på GPS 543578 6589180.

Høyeste T-skjorten i Lardal kommune!
Høyeste punkt på Pikstein 625

På tilbakeveien fulgte vi en sti som ledet frem til trig-punktet (621) på Pikstein. Her er det en ordentlig, flott varde og turbok for TOT. Sannsynligvis fører det opp en bedre sti hit fra et annet sted.

Flott varde og turkasse på trig-punktet Pikstein!
Varden på Pikstein trig fra sør

Uansett - for oss var en ny kommunetopp i boks, og vi begynte å gå tilbake mot bilen.
Da så vi litt nærmere på rapporten til Ånund som skriver at han "kjørte videre på skogsbilveien mot Siljan sin høyeste topp". Det hadde vi ikke fått med oss på forhånd. Planen ble lagt om - se under Øst for Nordre Bølene!