Sultne sauer på Ådnanipa og Repparåsen (15.06.2014)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Ascents Repparåsen (609m) 15.06.2014
Storhaugen (567m) 15.06.2014
Ådnanipa (456m) 15.06.2014

Tur med Sigbjørn i Indre Arna

På toppen av Ådnanipa
Flott utsikt mot Arnafjorden

Jeg fikk med meg Sigbjørn på en av mine sære samleturer i Bergen. Han var ferdig med årets semester på NTNU og var klar for å utforske nye sider av Bergen. Planen var Ådnanipa, Repparåsen og Storhaugen. Vi kjørte inn til et boligområde like nord for Arnatveit hvor vi parkerte. Så fulgte vi en grusvei litt innover før vi tok av på en sti som gikk rett inn i granskogen. Her var det bratt og vi merket pulsen steg og melkesyren ankomme. Digg. Vi kom omsider over tregrensen og det føltes som å åpne en dør fra et hus. Man føler seg noe innesperret i de tette granskogene. Selvom det er en sjarm med det også er det alltid fint å komme over tregrensen. Vi gikk opp til varden på Ådnanipa og det var ikke en veldig lang tur opp hit. Vi måtte gå litt lenger bort til kanten slik at vi fikk en kanonutsikt. Dette hadde jeg ikke trodd om Ådnananipa. Her ser man hele Arnafjorden, Veten og Høgstefjellet i Åsane i nord, Osterøy i øst, Gullfjelltoppen i sør, Borga, deler av vidden mellom Ulriken og Fløyen og ser man godt nok legger man merke til Vikinghytten på viddeplatået. Været var fantastisk med sol, frisk bris og mildvær. En fryd og nyte dette synet på en dag som denne.

Utsikt mot Osterøy
Sauene her oppe er lite sky. Et førsøk på foring med peanøtter. Det falt visst ikke i smak.

Nå fulgte vi en sti som gikk mot Repparåsen. Litt nedenfor Storhaugen traff vi på en flokk med sauer. De så på oss en stund og fant vel sikkert ut at de bare kunne gå bort og stikke nesen sin over alt på oss for å finne mat. Jeg tok opp en pose peanøtter, men dette var ikke det de var ute etter. Vi tok noen bilder og en av dem trodde visst linsen på kamera var mat. Jeg fikk trukket det unna før den slikket på den. Vi fortsatte videre opp til Storehaugen og videre på sauestier opp til Repparåsen. Her oppe møtte vi flere sauer og plutselig følte jeg meg litt som en sauegjeter da jeg hadde en flokk på 10 - 15 sauer og lam som fulgte etter meg. Da jeg stoppet opp kom to av dem bort og begynte å slikke skoene og beina mine. Det kitlet sinnsykt. Det er en skikkelig vestlandsopplevelse og nyte synet av de små lammene som hopper avgåde bortover her i fjellet, bjellen klirrer, vinden blåser en frisk og småkjølig bris mens solen skinner på fjorden langt der nede som snirkler seg mellom de steile fjellsidene med høye fjellplatå ovenfor. Jeg er stolt av å være herfra, være vestlending. Det nærmet seg middagstid så vi startet på returen. Vi gikk ned på samme sti som vi kom. I granskogen var tempen noe lavere og det var deilig å gå nedover her inne. Bilen som hadde stått i solen i hele dag var noe varmere.
Tusen takk for turen Sigbjørn.

Sauene stilte seg opp som flotte motiv

Start date 15.06.2014 14:52
End date 15.06.2014 17:37

Sauer

Written by elbow 16.06.2014 12:05

Hadde akkurat den samme saue-opplevelsen på Repparåsen i fjor. Tror dette må være den tammeste saueflokken jeg har vært borti.

Sv: Sauer

Written by Fjellsamleren 16.06.2014 16:42

Hehe. Ja jeg ble ganske overrasket selv. Lammene holdt seg litt i bakkant, men sauene følte seg trygg på mennesker. Mildt sagt.