Kveldstur på Follebukjølen (13.06.2014)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Finntjernet (723m)
Endpoint Finntjernet (723m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Finntjernhaugen (807m) 13.06.2014
Finntjernåsen (752m) 13.06.2014
Nordsvehaugen (790m) 13.06.2014
Tjørnknappen (805m) 13.06.2014

Kveldstur etter fjøsstellet. Kjørte til Follebu kirke, og tok veien til Tyrom. Veien videre derfra tror jeg ikke jeg har kjørt før, tok av ved avkjøring til Finntjernet, bomavgift kroner 20, og kjørte inn Finntjernsvegen og parkerte ved Finntjernet.
Gikk først opp på Finntjernhaugen 807 moh. Gikk med GPS, ikke lett å finne fram her, tett og relativt ufremkommelig skog, med små myrpartier innimellom. Ikke noe utpreget toppunkt, med null utsikt. Gikk deretter i nordlig retning til Tjønnknappen 805 moh. Her var det hogstflate ved toppunktet og flott utsikt mot Musdalen, Losna og videre nordover Gudbrandsdalen. Fra Tjønnknappen gikk jeg nordom Svarttjønnet og bratt opp på Vestre Tjørnknappen 790 moh.
Ned igjen til nordenden av Svarttjernet, kjente omgivelser siden Finntjernløpet går her. Fulgte nå skiløypetraseen tilbake til Finntjernet.
Gikk tilslutt en rask tur over høyden rett vest for Finntjernet og bort til høyde 748 moh. Klokka mi viste at høydepunktet ved Finntjernet var høyere, og vel hjemme viste kartet at dette ubetydelige toppunktet uten utsikt midt i svarte skogen var 752 moh, i mangel av navn på kartet har jeg kalt toppunktet for Finntjernåsen. Begynner å bli en del sære toppunkter på Gausdalslista, og dette er ett av dem. Fra høyde 748 moh, som ikke har primærfaktor +10 meter, raskt tilbake til bilen. På bilveien ned igjen til bommen var faktisk flott utsikt mot Gausdal Vestfjell, med mange av de kjente og kjære topper som Røssjøkollene og Ongsjøfjellet.
Gikk tilsammen 6.9 km, og brukte 1 time 49 minutter i flott kveldssol, men en kald vind.