Husnuten - Vinje (13.06.2014)

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Vådalen p-plass (930m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Husnuten (1,609m) 13.06.2014

Norges største pf-topper
13.6.2014

STORTOPP I VINJE
Husnuten er det femte høyeste fjellet i Vinje kommune etter Nupsegga (1673 moh.), Vassdalseggi (1658 moh.), Kistenuten (1648 moh.) og Fliseggi (1630 moh.). Vi kom fra Rauland langs Totakvatnet, som er den tiende dypeste innsjøen i Norge. Ved avkjøringen på Vå måtte vi betale 100 kroner i bomavgift for de siste 2.3 kilometrene til p-plassen ved Nystøl i Vådalen. Her var det verken sti, skilt eller folk å spørre om det beste rutevalget til Husnuten. Vi startet etter den korte veistumpen til hytta på Væting. Heller ikke her fant vi sti, og dermed ble det cirka 20 minutters gange i litt uryddig skog før snaufjellet. Ovenfor skogbandet fikk vi øye på noen sauer på vei opp en bratt, gresskledd rygg nord for Klappestøylbekken. Heldige var vi som kunne benytte sauetråkket opp til bekkeutløpet. Der ble det påfyll med godt, friskt smeltevann. Vi fortsatte i lettere terreng nord for Klappetjønna blikkstille vårvær. Sør for den islagte Ånundstjønna benyttet vi snøflanken opp fra sør til det flate og topplatået. I vardeboka kunne vi registrere at Husnuten har klart færre besøk enn Vehuskjerringa. Dette er en fin tur til et høyt telemarks fjell. Men det burde vært merket og skiltet fra parkeringsplassen. Det fortjener Husnuten.
(Fra boka Norges beste kremtopper).

Benyttet gressryggen midt i bildet
Husnuten
Greit opp og ned

STED: Vinje kommune i Telemark
HØYDE: 1609 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 552 m
UTGANGSPUNKT: Vådalen 930 moh.