45 hektiske timer i Tingvoll (3/3) (09.06.2014)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Ascents Høgfjellet (689m) 09.06.2014
Høgåsen (203m) 09.06.2014
Nonshaugen (155m) 09.06.2014
Vettafjellet (372m) 09.06.2014

Fortsettelse fra ... 45 hektiske timer i Tingvoll (2/3)

Høgfjellet

Dag 3 i Tingvoll. Dagens første mål var Høgfjellet - en pf600m+ topp som selvsagt måtte besøkes. Jeg leste på Peakbook at Otto hadde gått opp mellom 2 tunneller, men jeg fant starten på stien 700m vest for Kansdaltunnelen. Turen gikk bratt opp skogen - til Hammarsetra på 280m. Videre opp i skaret mellom Gammelveten og Høgfjellet og så langs ryggen i skodde til toppen. Kl. 10:14 kunne dagens første - og helgas 9de topp noteres.

Vettafjellet

Det gikk radig ned skogen og snart var Karma og meg på vei til Aspøya (hvor vi hadde tilbragt natten) og Vettafjellet. Jeg tok av ved Bogsaspa buss-stopp (takk Otto!) og fant starten på stien (Stikk Ut!) 0,5km borti veien. Skogsveien tok oss nesten 0,8km i feil retning før den endelig tok sikte på toppen. Jeg møtte to tenåringsjenter med en liten hund som sa vaff vaff vaff vaff vaff vaff vaff vaff vaff vaff vaff vaff vaff vaff .. og jeg hadde SÅ lyst til å kyle den inn i skogen. Jeg kikket bort på Karma som ikke hadde sagt et kvekk og tenkte i mitt stille sinn at jeg har hatt flaks som fikk en hund som henne...

På toppen (11:46) møtte jeg to lokale som jeg pratet litt med før vi satte kursen tilbake til bilen.

Nonshaugen og Høgåsen

Jeg var på randen av å være lei nå, men bestemte meg for å ta 2 skogstopper til. Først ute var Nonshaugen. jeg fulgte E39 nordover og tok vestover ved Elvelund (skiltet Aspøya/Ulset). Jeg kjørte 1,6km og parkerte ved en trafostasjon. Jeg sjekket med en bonde som stod midt i veien med en traktor. Jeg sa jeg skulle til Nonshaugen og spurte om det var OK å parkere der. Han så på meg med en bekymret mine og sa han hadde kyr i skogen. "Jeg skal ikke ta kyrne dine" repliserte jeg og mente hvert ord. Jeg fikk et tvetydig nikk før han kjørte avgårde. Jeg bestemte meg for å gjøre denne turen raskt...

25 min senere var jeg tilbake ved bilen og kjørte 0,5km tilbake og parkerte ved en stor gård. Jeg gikk gjennom tunet, opp til en hytte, krysset et jorde (viktig å finne åpningen i strømgjerdet!) passerte en brønnvogn og fulgte en traktorvei som gikk nesten til topps. Akkurat som Otto hadde anvist!

Vel tilbake til bilen (13:45) var det slutten på min Tingvoll-helg. Det var nok tid til å gjøre flere topper, men jeg var LEI. Jeg hadde gjort 12 topper, gått 4600 høydemeter og 55km på 45 timer. På høy tid å gi seg - før man ble ansett som SÆR...

Maraton på nordmøre

Written by otto 11.06.2014 22:08

Som du og Karma "står" på,,det blir fort HM og timer av et slikt rotterace.. Fortsett med Eide, Gjemnes og Fræna ...