45 hektiske timer i Tingvoll (2/3) (08.06.2014)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Ascents Kjerkjeberget (611m) 08.06.2014
Indre Nonshaugen (1,137m) 08.06.2014
Smisetnebba (1,176m) 08.06.2014
Torsknyken (667m) 08.06.2014

... Fortsettelse fra 45 hektiske timer i Tingvoll (1/3)

Kjerkeberget

Etter en meget behagelig natt i Caddyen ved Håkkåsvatnet, våknet jeg i åttetiden på søndag morgen. Etter frokost satte jeg kursen ned mot Tingvoll og tok av på Sellanråvegen opp mot stadion litt sør for sentrum. Jeg kjørte skogsveien til bommen og parkerte der. Så fulgte vi (Karma og meg) skogsveien innover, gikk rett frem i både første og andre kryss. Snart var vi på merket skogssti. Etter hvert fulgte vi strømlinja oppover og passerte Rimstadsætra før stien dreide østover mot toppen. Jeg tok igjen en dame som jeg pratet litt med. Hun mente bestemt at jeg burde besøke Smisetnibba og Torsknuken på min turne og jaggu ble det ikke slik, gitt...

De 580 høydemeterene og 3,3km tok nøyaktig en time. Klokken var 10:20 da vi ankom toppen og kunne ta innover oss den flotte utsikten. Vel.. Karma hadde kanskje andre prioriteringer...

Smisetnebba

Jeg hadde jo tenkt tanken, ikke minst fordi Smisetnibba hadde primærfaktor over 1000m. Og jeg prøver jo å samle på de når det passer seg. Og det passet seg i dag, så jeg satte kursen innover. Peakbook kunne fortelle meg at de fleste gikk fra Smiset eller Røset, men jeg hadde tenkt meg Viddalen. Da slapp jeg å kjøre så langt.

Jeg stoppet på Lia ved Hafstadvatnet og sjekket hva de lokale syntes. En dame var meget bestemt på at jeg burde kjøre opp til Myra og gå derfra. Det rådet tok jeg og snart så jeg turskilt til Smisetnebba. Jeg kjørte en bomvei 0,7km. Det kostet bare 20,- og jeg sparte 1,4km totalt.

Klokken var 11:50 da vi la avgårde. Det var varmt og de lokale fluelagene samlet seg fort rundt oss. Jeg klarte såvidt å unngå at de ødela turen. Vi fulgte en fin skogssti langs en bekk opp til Kvilehaugen. Derfra fulgte vi mer sporadisk merking opp mot skaret mellom Ytre Nonshaugen og Kaldbaken. Derfra var det grei tur til toppen over en miks av fast grunn og snill ur.

Vi ankom toppen 13:30 - og hadde et FANTASTISK utsyn. Trollheimen, Sunndalsfjella, Romsdalsfjella ... Jeg kommer nok til å bruke en uke på å sette navn på toppene på panoramabildene.

Vi gikk samme veien ned og var begge litt slitne da vi returnerte til bilen 14:48. Jeg kjørte tilbake til damen jeg hadde snakket med og spurte om jeg kunne fylle opp vanndunken. Hun ble glad for at jeg kom innom og var spent på om veibeskrivelsen hennes holdt. Det gjorde den til gangs. Hun ble over seg da jeg nevnte at vi skulle til Torsknuken. Hun syntes vel synd på oss begge og det gjorde faktisk jeg også.

It's hard to be a fjellmainn...

Torsknuken

Ved nordenden av Hafstadvatnet var det merket parkering og sti til Torsknuken. Da Karma skjønte at det stod ny tur på programmet hang hun sånn med halen og hodet at de to legemsdelene møttes. Jeg hang med hodet selv og lovte på tro og ære at jeg skulle gjøre det godt igjen. Lojal som hun er la hun avgårde...

Å du store min - det var varmt! Heldigvis var det ikke så bratt så det gled greit opp til Skarssetra og Hanemssetra og videre opp mot snaufjellet. Jeg hadde fått det for meg at toppen var på over 800m, så jeg ble ikke veldig lei meg da det gikk opp for meg at den var bare ca. 650m. De 2,8km og 480 høydemeterene tok 55min og klokken var 16: 13 da vi ankom varden. Jeg noterte meg i mitt stille sinn at det kanskje var litt tidlig å ta kveld..

Irriterende nok lå det en høyde 0,5km nordøst for varden, og det var vanskelig å se om den var høyere. Da jeg kom over der var det ganske sikkert at varden var høyest, men i følge Økonomisk Kartverk er den nordlige toppen 655m og således høyeste punkt.

På vei ned passerte vi ei tjønn, og da Karma oppdaget den så sprang hun avgårde og hoppet uti. Hun drakk og svømte samtidig, i ring og i ring. Det var henne vel unt...

Da jeg kom tilbake til bilen følte jeg meg "ferdig" med Tingvoll i denne omgang og bestemte meg for å kjøre vestover mot Eikrem for a) å gjøre et par småtopper og b) finne et sted å "slå leir" for kvelden.

Storhaugen og Melsåsen

Otto hadde dokumentert Storhaugen og Melsåsen på Peakbook og jeg bestemte meg for å følge i hans fotspor. Det jeg trodde skulle bli en lett "hit and run" ble en ganske enerverende slutt på dagen..

Ved Eikrem fant jeg skogsveien til Storvatnet. "Privat veg - bom stenges uten varsel" tolket jeg som at det var greit å parkere FØR bommen. Jeg bommet litt på startpunktet og havnet inni et lite helvete av kuer og strømgjerder. Jeg måtte krysse intet mindre enn 6 strømgjerder før jeg kom meg inn i skogen. Ord som "minefield" og "booby trap" dukket opp i hodet mitt og jeg skjønte at jeg hadde fått i meg for lite veske.

Men jeg nådde da til toppen av Storhaugen og fikk et gløtt av Melsåsen 800m mot nord. Ikke bare så det uendelig langt ut, det så også kronglete og BRATT ut! Og så begynte det å hølje ned.

Jeg peiset ned skogen, skled, gikk og datt om hverandre og mirakuløst nok fant jeg en kombinasjon av stier som ledet meg greit til topps på Melsåsen. Men nå var bilen 1,4km unna i luftlinje - rett sør - og det var ingen sjans for at jeg skulle returnere via Storhaugen.

Istedet ble 3,4km retur via skogsveier tilbake til startstedet. Klokken var blitt 18:00 og etter 5 topper (og åser), og 2500 høydemeter var jeg MER enn klar for å ta kvelden. Etter å ha kjørt en stund omkring falt valget på et grustak på nordsiden av Aspøya. Regnet høljet fortsatt ned, men jeg hadde en fantastisk koselig kveld og natt i bilen. Karma søvnet med et stønn/sukk som man må ha tilbragt dagen sammen med henne for å forstå innholdet av...

Fortsettelse følger... 45 hektiske timer i Tingvoll (3/3)