Storbreahøe (Jervefonni) (02.09.1994)  4

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Bru ved Breabakkan (1,160m)
Endpoint Bru ved Breabakkan (1,160m)
Ascents Sør for Storbreagrove (1,298m) 02.09.1994
Storbreahøe (2,001m) 02.09.1994

Ble alenetur også denne gangen, og siden det var rundt 3 uker siden langturen ved Store Smørstabbtinden, bare "måtte" jeg komme meg til fjells igjen når det var meldt bra vær. Tok en av de lettere 2000-meterene denne gangen: Storbreahøe (2001), eller Jervefonni som toppen het den gang.

Parkerte ved brua som krysser elva Leira ved Breabakkan, og fulgte sørsiden av Storbreagrove oppover til høyde 1298. Etter denne lille oppvarmingstoppen, krysset jeg Storbreagrove og gikk den lange bakken rett opp mot toppen av Storbreahøe (2001).

Noen rester av nysnø her oppe, mens de høyere toppene var langt hvitere. Store Smørstabbtinden så bra ut fra denne vinkelen, men utsikten var absolutt godkjent i andre retninger også. Returen gikk ned omtrent samme vei, men den lange snøfonna som kalles Jervefonne ble benyttet i langt større grad på nedturen.