Tjæregrashøgda (29.01.2011)  3

Characteristic Ski trip
Ascents Tjæregrashøgda (485m) 29.01.2011

Skitur over Bærumsmarkas høyeste punkt

Lørdag 29. januar 2011 besteg jeg Tjæregrashøgda for første gang. Det var lettskyet vær, 1 grad og svak vind fra vest-nordvest.

Vi startet turen på Haga (ca. 110 m.o.h.) og gikk opp til Madserud og videre inn til Nygård. Det var nypreparerte spor, men skarpt føre. Så gikk vi den svært bratte skogsløypen på kjerrevei opp til Brunkollen (377 m.o.h.). Det var meget hardt føre, så vi måtte ta av oss skiene. Her var det kun scooterkjørt. Fra Brunkollen og oppover til Blekketjern (448 m.o.h.) var det preparerte spor. Blekketjern ligger rett nedenfor Tjæregrashøgda mot sydøst. Her valgte jeg å ta av løypen og følge en liten avstikker opp til toppen av Tjæregrashøgda (ikke preparert). Det var litt vanskelig å gå på ski opp bakkene, så jeg valgte å ta dem av. Nå hadde jeg gått ca. 10 km, beveget meg opp 375 høydemeter og sto på toppen 485 m.o.h. Utsikten var flott! Jeg kunne skimte Oslofjorden utenfor Drøbaksundet i syd, Nordmarka i øst, til Krokskogen, Ådalsfjellene og Norefjell i nord, og til Finnemarka, Drammens nordmark i vest. Det ligger også en liten hytte her. Jeg var alene på toppen, men det var mange skispor rundt omkring. I skiløypene rett nedenfor var det dessuten mange folk å se. Jeg returnerte samme vei tilbake til Haga.