Finnan, Alnestinden - Rauma (18.05.2014)  6

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Trollstigen (750m)
Characteristic Ski trip
Ascents Alnestinden (1,663m) 18.05.2014
Finnan (1,786m) 18.05.2014
Midtre Finnan (1,776m) 18.05.2014

Norges største pf-topper
18.5.2014

VÅRSKITUR VED TROLLSTIGEN
Rauma kommune i Møre og Romsdal er et av landets mest spektakulære områder hva fjelltopper angår. Trollveggen, Trollstigen og Romsdalseggen er blant Norges største turistattraksjoner i sommersesongen. Har du lyst til å titulere deg som fjellkonge eller fjelldronning, bør du legge sommerferien til Norsk Fjellfestival i Åndalsnes. Sju fjelltopper skal bestiges, men gjerne over et tidsrom på flere år. Kongen, Dronninga, Store Trolltinden, Store Venjetinden, Romsdalshornet, Gjuratinden og Kvanndalstinden er krevende fjelltopper, og noen av turene må sikres med tau. Fjellfestivalen eller turistkontoret er behjelpelig med erfarne guider til dette forholdsvis luftige prosjektet. I mai måned når den vinterstengte veien over Trollstigen åpnes for trafikk, står bilene ofte tett parkert i området rundt Alnesreset. Fjellveien er et ypperlig utgangspunkt for ulike typer vårskiturer. Noen prioriterer lettgått terreng innover Alnesdalen og Langfjelldalen, mens andre foretrekker bratte toppturer til blant annet Breitinden (1797 moh.), Alnestinden (1665 moh.) og Finnan (1786 moh.). Disse turene passer best for folk med gode skiferdigheter.----------
På forhånd hadde vi avtalt å møte turkompisen Johan Solberg ved Trollstigen turistsenter. Siden det var søndag 18. mai, var det kanskje ikke så merkelig at vi observerte skiløpere i alle retninger. I steikende vårsol valgte vi å lette litt på antrekket allerede før vi satte kursen opp mot Finnanbreen i vest. For å få maksimalt feste var det bare langfeller som dugde under skiene i de bratteste partiene. Vi krysset Finnanbreen og valgte en skrålinje opp fjellsiden til sadelen mellom dagens to fjelltopper. Her traff vi en gruppe på fem personer som hadde samme mål som oss. Dermed gikk vi på rad og rekke opp sørryggen de neste 300 hundre høydemeterne til den vesle varden på Finnan (1786 moh.). Toppen var allerede inntatt av andre skiløpere, som var utstyrt med brede randonee-ski i motsetning til våre smalere fjellski. Fra toppvarden var det et imponerende 360 graders skue mot Romsdalens mange spisse tinder. Spesielt flott var utsikten mot Bispen og Kongen, som vi besøkte i shorts tre måneder senere. Under oppholdet vårt på toppen foreslo Johan å besøke det luftige 1780-punktet, som ligger ca. 700 meter nord for Finnan. Et smalt og bratt skar gjorde det til en noe avansert utfordring å nå dette forholdsvis luftige punktet. Denne avstikkeren tok ca. en halvtime før vi returnerte til Finnan. Etter matpausen skled vi ned sørøstryggen til sadelen høyt over Trollbotnen. Herfra fortsatte vi bratt opp nordryggen til Alnestinden (1665 moh.). I det øverste partiet måtte vi bære skiene på grunn av lite snø og mye stein. Flere titalls personer hadde i løpet av dagen besteget Alnestinden, som er en av Romsdalens mest populære skitopper. Vi avsluttet ned fjellsiden på slushføre, hvor buksebaken i perioder fungerte utmerket som sklibrett.

TRAGEDIEN PÅ FINNANBREEN
Sommeren 1977 parkerte et italiensk par ved Trollstigen Fjellstue. De la i vei mot Finnanbreen, men vendte aldri tilbake til bilen. I 1990 ble et fotoapparat, ryggsekk og isøks funnet på breen, men ingen av de savnede ble funnet. Gjenstandene skulle senere vise seg å tilhøre det italienske paret. I september 1996 ble levningene etter de to funnet etter å ha vært innefrosset i isen i 19 år. Kroppene og klærne var godt bevart, og det var lett å se at
personene var en mann og en kvinne.

(Fra boka Norges beste familietopper).

Finnan

Alnestinden 1665 moh.
PRIMÆRFAKTOR: Finnan 924 m og
Alnestinden 195 m
UTGANGSPUNKT: Strupen 750 moh.
LENGDE: 14,5 km tur-retur
KARTBLAD: 085 Stranda

Missing title

Written by otto 12.11.2014 23:50

Ja det synes jeg (kanskje grønn også). Fikk vel litt hjelp av snøflanken...

Spm

Written by Olepetter 12.11.2014 21:47

Hei! Ser du var på Midtre Finnan en uke etter at jeg var like ved skaret og rekognoserte. Er det berettiget med gul trekant der, synes du?