Blåfjellet, Hjartåsen, Steinheia (18.05.2014)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Askvoll (25m)
Endpoint Askvoll (25m)
Ascents Blåfjellet i Askvoll (533m) 18.05.2014
Hjartåsen (516m) 18.05.2014
Smørkletten (524m) 18.05.2014

Etter å ha sjekket ut fra Turner House i Stongfjorden, dro jeg videre til Askvoll. Fjellene rundt Askdalen stod på programmet. Primært var det toppene på vestsiden som var målet. Fristadfjellet var evt. bonus. Måtte se an distansen og formen til Karma (hund med vond skulder).

Som den trofaste følgesvenn den er, ledet GPS'en meg rett til startpunktet. Jeg forlot RV608 og tok til høyre rett etter kirken. Deretter kjørte jeg 500 meter til der stien inn Askdalen begynte.

Etter 700m delte stien seg. Jeg tok til venstre (ikke til høyre over broen - der kom jeg ned senere) og fulgte en godt merket sti opp til toppen av Blåfjellet. Toppen var skjemt av en stor reflektor. Det må da gå ha å putte disse greiene litt lenger ned i fjellsida? Men fin utsikt var det ihvertfall...

På toppen av Blåfjellet ...

Turen gikk videre mot Fannaskorene (Eggene) og deretter til Hjartåsen. Delvis bratt nedstigning i skaret mellom Blåfjellet og Hjartåsen, men greit. Stedvis antydning til tråkk.

Her var jeg litt spent på veien videre. GPS'en antydet bratt terreng på begge sider av Askvatnet. Dette løste seg greit ved å holde nordvest kurs til vestenden av Askvatnet. Oppstigningen mot Steinheia gikk greit - opp et tråkk langs kanten. Fin utsikt tilbake mot Hjartåsen og Blåfjellet...

På vei til Steinheia. Vi ser tilbake mot Askvatnet og Hjartåsen. Grei nedstigning mot vestenden av vatnet (høyre)

Vel oppe på Steinheia fikk jeg en anelse om at det kunne være lurt å la Karma slippe mere høydemeter så vi fulgte stien ned Askdalen. Fin sti og fin dal! Etter påfyll av hot dog på bensinstasjonen i Askvoll gikk turen videre mot Rustene (233m) - litt lenger borti hogget.