Sveningen, min siste topp i listen: Bergen PF 100m (08.05.2014)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Characteristic Jogging
Ascents Sveningen (842m) 08.05.2014
Søtefjellet (767m) 08.05.2014

Løpetur over Søtefjellet og Sveningen

Nå var det kun en topp med PF 100m som gjenstod i den ene av Bergenslistene. Det er ganske rart. Jeg fikk en følelse av at jeg plutselig hadde dårlig tid etter at Hausdalshorga og Raudlifjellet var besteget. Når man er like ved målstreken vil man egentlig bare løpe fortest mulig over. Man går aldri over en målstrek. Var litt den følelsen nå også. Selv om det ikke er noe grunn til det.

På toppen av Søtefjellet
Utsikt mot Samnangerfjorden fra Søtefjellet

Jeg hadde vært på jobb denne dagen og været var perfekt for en løpetur. Det var mildt, overskyet og høyt skydekke. Helt konge. Jeg kjørte fra Sandsli og selvsagt rett inn i ettermiddagsrushet mot Lagunen. Kjørte ned til Fana og videre på den smale veien via Kismul og ut ved Kalandseidet. Fulgte deretter den smale veien inn mot Hausdal. Jeg hadde planlagt å parkere et sted på anleggsveien ved Samdalsvatnet, men da en avlang knaus og mye skog hindret meg i å se vannet ble det fort litt vanskelig å vite hvilken av innkjørslene som var den rette. Etterhvert fikk jeg øye på vannet men da hadde jeg kommet for langt. Jeg gidder sjeldent å bruke tid på slikt når det er lommekjente folk i området. Jeg kjørte ned til et hus og spurte en dame som stod utenfor. Jeg viste på kartet hvor jeg skulle og hun var tilfeldigvis på vei ut et ærend og tilbød seg å kjøre forran meg og vise meg hvor jeg skulle kjøre inn. Dette var perfekt. Vi kjørte litt tilbake og med et lite blink med lyset var jeg framme. Da jeg så forholdene på alleggsveien ble tanken om å kjøre videre innover fort glemt. Det var store steiner som fort kunne ødelegge understellet. Jeg parkerte i en liten lomme ved et hus med en mast.

På toppen av Sveningen. Bergen 100m PF: Done!

Jeg skiftet til treningsklær, tok en banan før jeg løp. Fulgte veien innover. Her var det fint å løpe. Fikk etterhvert noen stialternativer og valgte den som gikk i retningen jeg skulle. Det viste seg å være rett sti. Oppstigningen startet brått på og jeg gikk over til hurtig gange. Stien er svak og viser tegn til at dette ikke er en veldig populær rute. Høydemetrene gikk unna og utsikten ble bedre. Det var overraskende mildt for å være begynnelsen av mai. Svetten silte. Jeg steg stadig høyere og stien ble mer og mer utydelig. Det var varding oppover uansett. Jeg ankom først Søtefjellet. En topp i Os kommune med PF på over 100. En topp man egentlig må få med seg når man skal gå på Sveningen. Jeg tok noen bilder og fortsatte bort mot Sveningen. Stien var fin og steinrøysen med de store kampesteinene nedenfor toppen kunne utfordres med lett parkourstil. Da jeg stod nedenfor toppen og innså at dette var den siste av PF 100m i Bergen, dukket plutselig alle disse turene mine opp i hodet som en slags minirevy. Listen er veldig liten. Kun 33 topper, men de har alle betydd ganske mye for meg og det er litt trist å ikke ha flere nye PF 100 topper i Bergen.

Nødbuen på toppen av Sveningen. Fremdeles mye snø her oppe.

Jeg kom opp på toppen. her lå det fremdeles rester etter snøen. En liten nødbu her oppe var fremdeles omringet av store fonner. Jeg hadde utsikt til Os, Samnanger og Gullfjellet. Jeg ringte min mor og fortalte at dette tok litt lenget tid enn antatt og at jeg ikke ville være hjemme før utpå kvelden. Planen var at jeg egentlig skulle følge samme rute tilbake til bilen, men nå hadde jeg gått der. Jeg ville ta en rundtur. Jeg fulgte nå en sti ned på nordsiden på vei mot Brekkedalen. Herfra skulle jeg løpe på grusveien til Hausdal og derfra følge hovedveien tilbake til bilen. Det kom til å bli mye "vei" på slutten men jeg fikk hvertfall utforsket området og sett meg rundt.

Nedover nordsiden kunne jeg criuse på snøflekkene som lå igjen. Å løpe nedover snødekte fjellsider er en vanvittig frihetsfølelse. Det var fremdeles mildt, opplett og det å hoppe nedover her på et mykt og dempende underlag og samtidig nyte utsikten var en fryd. Jeg kom etterhvert ned til Brekkedalen etter å ha tatt meg igjennom tett kratt og ned noen bratte steinrøyser. Jeg mistet stien litt lenger oppe så det ble omtrent offroad ned hele veien fra toppen. Jeg kom ut på grusveien og nå var det bare å løpe totalt avslappet mens jeg så opp mot fjellene på begge sider mens skumringen la seg i den mørke dalen.

Sveningen sett fra Søtefjellet

Jeg kom etterhvert til parkeringen på Hausdal og fulgte hovedveien de siste kilometrene. Da jeg kom ut på den harde asfalten merket jeg antydninger til en del vondheter i legg og lår. Jeg hadde jo ikke løpt på asfalt på flere år så dette ble en helt ny og uvant påkjennelse for beina. Jeg hater å løpe på asfalt. Skal jo ikke mer til enn 2 km før man får vondt. Spesielt når det er uvant. Noe drit. Jeg klarte å holde joggen til tross for litt småsmerter og ankom omsider bilen. En fin rundtur og min første liste var fullført.

GPS sammendrag

Start date 08.05.2014 17:57
End date 08.05.2014 21:32

Gratulerer .......

Written by knutsverre 09.05.2014 22:37

med fullført Bergensliste, Endre!

Sv: Gratulerer .......

Written by Fjellsamleren 10.05.2014 01:22

Takk for det, Knut Sverre. Satser på å fullføre PF 50m listen om ikke så lenge. Har noen "særinger" spredt rundt om i kommunen som gjenstår.