Styrmannstinden (07.05.2014)  4

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Grøtfjorden
Ascents Styrmannstinden (955m) 07.05.2014
Styrmannstinden: herlig utsikt fra toppen

Hadde tenkt å bli med på en tur til Hamperokken med Mayhassen (Øyvind Mathiassen) og Kent Hugo, men ombestemte meg rimelig fort da jeg hørte om at KH skulle ta med konkurranseutstyr (og derfor gå i ekspresstempo). Så jeg havnet på en etterjobbstur (selv om jeg ikke hadde vært på jobb i dag) med noen turkompiser fra fjellsportgruppa. Vi var 6 stykker som møttes på ICA Langnes; Renate, Ulrik, elisets (Elise Thoresen Sletten), Harald, Jennifer og meg. Vi alle var ikke helt enige om hvilken topp vi skulle dra til i kveld. Noen stemte for Bentsjordtinden, andre for Storstolpan og et par for Styrmannstind. Til slutt falt valget på Styrmannstind. Kunne tenkt meg en tur til en av de andre to siden jeg allerede hadde vært på en tur til Styrmannstind denne vinteren. Men likevel ikke på ski, så det skulle bli en ny opplevelse iallefall.

Pause nr.1
Gjengen på veien opp til skaret

Det ble relativt sent start pga rushtraffikken da vi kjørte i retning Kvaløya, og vi traff også et par andre FSGere da vi parkerte bilene. Fant ut at de hadde nettopp kommet tilbake fra en tur til Styrmannstind. Tror det var omtrent 17.30 da vi begynte turen opp. Solskinn gjorde temperaturen rimelig varm og vi alle måtte kle av bare noen minutter etter vi startet. Vanlige greier :) Det var ikke noen utfordring med å finne en rute oppover siden det lå skispor som kunne følges ganske lett. Tok et pauser her og der før vi kom oss opp til skaret mellom Styrmannstinden og Hollendaren, og deretter ble det en kjapp tur til toppen uten å stoppe. Det blåste en sur vind og få hadde lyst til å stå i ro og nyte utsiken!

Kveldslys over Store Hollendaren

Vi parkerte skiene like før toppen og gikk de siste få meterne på beina. For en nydelig kveld! Utsikten fra toppen er ubeskrivelig fin. Jeg angret ikke at det ble en annen tur hit på meg denne sesongen. Var egentlig spent på nedkjøringa, jeg husker at det var noen rimelig bratte partier da vi kom opp hit til fots med stegjern og isøks i begynnelsen av mars. Men jeg skjønte at jeg hadde klart å kjøre Tomasrenna for et par dager siden, så alt annet skulle gå sikkert bra ;)

På toppen
Ulrik og Jennifer

Etter en del hopping på toppen gikk vi ned igjen til skidepot, tok på skiene og spiste litt mat. Heldigvis var det ikke så mye vind her, så det var ganske komfortabel å kose oss litt med det herlige kveldslyset og havutsikt. Kan ikke si at skiføre var det beste noensinne, men greit å kjøre. Litt slusj og litt gjennomslag som ble til ekkelt solskare da vi kom ned til tregrensen igjen hvor sola ikke skinte lenger.

Elise hopper på toppen
Og så er det Renate sin tur :)

Fin kveldstur, takk til alle for trivelig selskap!