Min første skitur til Nordre Langsua (04.05.2014)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Synstgardsetra parkering (920m)
Endpoint Synstgardsetra parkering (920m)
Ascents Nørdre Langsua (1,552m) 04.05.2014
Storkvolvbuhøgda (1,252m) 04.05.2014
Visits of other PBEs Leppehytta (1,050m) 04.05.2014
Storkvelvbu (1,200m) 04.05.2014

Skitur fra Synstgardsetra sammen med Hans Thorvald. Reiste fra Nygaard etter fjøsstellet, og startet å gå fra parkeringsplassen opp for Synstgardsetra klokken 09.45. Her var det lenge siden det var kjørt skispor, men hardt og fint å gå over alt. Smurte langrennsskiene med Rode universalklister. Ganske surt og kaldt med nordavind og sol fra skyfri himmel.
Gikk først i gamle skispor innover mot Leppehytta, tok av noen hundre meter før hytta og fulgte spor innover mot Nordbua. Tok av fra dette spor også, og fulgte delvis gammel løype mot Storkvolvbu. Passerte Vestmjøs i nordenden, her så vi to pilkerne ute på isen. Klisteret under skiene var nå borte, og vi la på et nytt lag før vi startet motbakkene. Gikk vår egen løype herfra og passerte litt vest for Storkvolvbu, og fulgte sommervardingen som hadde smeltet fram rundt Raudgrovtjønnhaugen, og over Raudgrovtjønnet. Herfra bratt opp på ryggen nord for Nordre Langsua, og noen hundre meter sørover til toppen, som vi nådde etter 3.40 timer. Saft og kvikk-lunsj på toppen. Skrev oss inn i toppboka som nesten hadde 200 navn siden starten i fjor sommer, men bare tre før oss i vinter, antakelig på grunn av at kassa med boka har vært nedsnødd inntil varden.
Retur samme vei, litt småekkel nedkjøring med langrennsski i i den harde og skavlete fjellsida. Men med forsiktig kjøring gikk det greit. Gikk nå over Storkvolvbuhøgda, og satte oss i hytteveggen på Storkvolvbu hvor vi spiste medbrakt niste. Fulgte nå kvisteløypa til Leppe, hvor jeg gikk bortom Leppehytta. Klisteret vi hadde lagt på ved Vestmjøs ble effektivt skarpt vekk i nedkjøringene fra Langsua, og i de lange slake motene etter Leppe ble det å stake og skøyte. I løypekrysset ved Ongsjøsetrene tok vi feil og gikk i retning Roasetra. Oppdaget dette etter ca. en km, og gikk tilbake. Så på kartet i ettertid at vi kunne gått rundt nedre Ongsjøen, men det visste vi ikke.
En meget flott dag i fjellet, men litt kald vind, så det var ikke snakk om å gå i shorts som de siste helgene. Gikk 51.3 km, og brukte 6 timer og 29 minutter.