103 Gjerstad: På hjemmebane (02.05.2014)

Written by morsor (Morten Vilbo Sørum) GSM

Ascents Solhomfjell (659m) 02.05.2014
Punkt øst for Solhomfjell (588m) 02.05.2014

Kristin har mange slektninger på det fredelige stedet Felle på grensen mellom Telemark og Aust-Agder. Bare et steinkast unna ligger Gjerstads høyeste punkt som er markert med en varde i østhellinga til Solhomfjell. I løpet av denne langhelga benyttet jeg muligheten til en flott langtur i særegent terreng.

Her finnes bare gjestfrie mennesker og det tok ikke lang tid før jeg hadde adgangskort til en passende grusvei. Parkerte ved Sandtjønn innerst i et hytteområde. Herfra ble det noe veiløping før jeg tok av på merket sti ved Spjotvatn. Denne mistet jeg raskt men god orienteringssans førte meg tilbake før bakken startet. Oppover var det idyllisk med etterhvert ganske store svaberg. Nådde først hovedtoppen av Solhomfjell som ligger i Nissedal. En kilometer øst lå mitt mål for dagen.

Etter litt påfyll av vann jogga jeg tilbake og nøt det fine været i stort monn.