Rispingen og Hikletten (01.05.2014)

Written by elbow (Vegard Magnussen)

Characteristic Jogging
Ascents Hikletten (494m) 01.05.2014
Rispingen (742m) 01.05.2014

1. mai og nydelig vårvær. Rispingen som er et av Osterøy-fjellene jeg har spart på til nettopp slike dager ble dagens mål. Den vanligste ruten går fra det lille fjellpasset rett ovenfor Bruvik, men jeg hadde lyst å få med meg en ekstra topp på turen og kjørte derfor rundt på nordsiden av Rispingen mot Botnen og Hesjedalen.

Jeg kjørte helt til bommen i Lonadalen og fant raskt den gulmerkede stien oppover mot Rispingen. Stien var tydelig og lett å følge oppover i skogen. Tok en liten avstikker fra stien for å få med meg utsiktspunktet på Høghaugen på vei opp. På toppen etter ca 45 min. Overraskende nok var det ingen andre mennesker å se til tross for det perfekte turværet.

På vei ned igjen prøvde jeg å følge en annen sti som virket å gå en litt kortere trasé, men denne svingte etterhvert av i feil retning, så da ble det et stykke i litt mer ulendt terreng for å komme tilbake på riktig sti. Når skal jeg lære at det ikke lønner seg med kreative veivalg på denne øyen?

Stoppet innom bilen for en god slurk vann før jeg fortsatt mot Hikletten. Utrolig idyllisk forbi Træet gård og videre innover mot Hesjedalen og Botnen. Her skal jeg definitivt ta med meg familien å komme tilbake en gang.

Inne ved Botnen tok jeg av fra veien litt for tidlig og begynte å følge en sti som sannsynligvis går oppover mot Høgafjellet. Og istedenfor å løpe tilbake og finne den riktige stien prøvde jeg nok en gang på et kreativ "rute" opp en bratt og overgrodd skrent. Her klarte jeg faktisk å gå meg fast og måtte lete litt frem og tilbake for å komme meg videre. Resten av turen opp til Hikletten var grei, selv om det tydeligvis ikke er en veldig mye brukt sti.

Flott utsikt herfra også til tross for at fjellet er klemt inn mellom høyere brødre i de fleste retninger. På vei tilbake til bilen begynte jeg å bli dehydrert så jeg måtte ta det litt roligere. Men alt i alt en herlig dag på Osterøy og en fin "revansje" etter kratturen noen dager tidligere...

Noen bilder fra turen

På vei oppover mot Rispingen. Hikletten midt i bildet.
Perfekt 1. mai vær
Utkikkspunkt med flott oversikt over Sørfjorden
Flott vei innover mot Botnen/Hesjedalen. Hikletten i bakgrunnen.
Start date 01.05.2014 11:00
End date 01.05.2014 13:39

Sprekt!

Written by knutsverre 01.05.2014 22:27

God fart og mange høydemetre. Det skal være kjørbar vei inn til Botnen. Var veien sperret, eller ville du bare ha en ekstra løpetur?

Sv: Sprekt!

Written by elbow 01.05.2014 22:46

Veien var sperret med bom få meter etter startpunktet på gps-sporet og det var også hengt opp et skilt som markerte gang og sykkelvei. Så det spørs om den ikke er stengt "for godt". Så turen ble litt lenger enn planlagt.