Leirvassbu Påsken 2014 (15.04.2014)

Written by JoNy (Johannes Nygaard) GSM

Søre Stetinden (1,985m) 15.04.2014
Storebjørn (2,222m) 15.04.2014

Påske på Leirvassbu

Påske på Leirvassbu sammen med Hansi (Hans Thorvald Nygaard) og AndersNM (Anders Nygaard Mathisen). Avreise fra Nygaard tirsdagsmorgen til parkeringsplassen ved Sletthamnsætri. Herfra på ski (telemark og randonee) inn til Leirvassbu. 5,5 km i fint påske vær.

Midtre Høgvagltinden

Onsdag gikk vi i fortsatt fint påske vær mot Høgvaglen og Høgvagltinder. Vi fulgte kvistmerket rute over Leirvatnet og opp bakken fra dette, og tok her av og fulgte ryggen opp til toppen av Høgvaglen. Herfra mot Austre Høgvagltind. Her blåste det en god del. På veg herfra over Høgvagltinden mot Midtre Høgvagltinden økte vinden og tåka kom med null sikt. Vi brukte skia et stykke oppover før vi tok de av og gikk ryggen til toppen. Her hadde vi null sikt. Samme veien ned igjen til skia. Siden vi hadde null sikt og mye vind bestemte vi oss for å droppe Vestre Høgvagltind og gikk over Høgvaglbreen og Høgvaglen tilbake til Leirvassbu.

Skredkurs

På torsdag var det snøvær og ikke veldig innbydende vær for topptur så vi tilbrakte dagen på Leirvassbu. De holdt et skredkurs om bruk av utstyr med mer. Ellers gikk dagen med til planlegging av de kommende dager og kortspill.

Storebjørn

Fredag var den fineste dagen i påska, sol fra skyfri himmel. Vi la i vei over Steet, Tverrbytnede og Bjørnebreen til toppen av Storebjørn. Vi satte igjen skia og gikk de siste 40 høydemeterene til fots. Mye folk på toppen her i dag. Litt trekk på toppen men en skavl rett nedenfor toppen ga god ly. Riktig godt og varmt å ta nista i sola her. Etter toppen var det fin nedkjøring før vi gikk opp i Bjørnskardet for å komme på Saksa. Vi fulgte ryggen, men burde ha holdt litt ut på Bjørnebreen først. Vi vendte her og kjørte ned igjen til Leirvassbu.

Stehø

Siste dag gikk vi fra Leirvassbu og innover mot Gravdalen før vi tok opp i Skaret mellom Stetind og Stehø. En liten rast i skaret før vi gikk på Stehø. Herfra videre mot Søre Stetind.
Jeg ga meg her pga gnagsår som verket hele turen. Anders og Hans Thorvald fortsatte til toppen av Stetind. Etter å ha vært på Stetind kjørte vi ned igjen fra skaret mellom Stetind og Stehø mot bilen og hjem igjen. En fin påske på Leirvassbu.