Vakkert ved Romsdalsfjorden (20.04.2014)  6

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Sør Heggdal (30m)
Endpoint Sør Heggdal
Ascents Opstadhornet (737m) 20.04.2014
Vikanakken (517m) 20.04.2014

Dette ble første påske uten ski på beina. Forferdelig å tenke på egentlig....men en flott fjelltur på Otrøy i Midsund kommune ble det da. Veldig greit uten ski også. Målet denne dagen var Oppstadhornet som er kommunens høyeste topp. En flott topp som rager 737 moh. Siden dette er på ei øy så blir det jo en bra pf. Utgangspunktet for turen er Sør Heggdal,- ei lita bygd på innsida av store Otrøy.

Det er en god sti oppover til man kommer oppover til Sømmesetra. Derfra er det litt vanskelig å finne stien gjennom noen myrer, men etterhvert er det bare å følge retningen rett mot Oppstadhornet og kursen gir seg selv oppover. Denne dagen var helt nydelig og Otrøy viste seg fra sin flotteste side. Dette er virkelig en kremtur med flott utsikt over hav og fjell. Jeg har nå nesten vært på alle fjella på Otrøy og har også vært på Oppstadhornet før. Et fjell jeg ikke hadde vært på var Vikanakken (517 moh) som ligger litt mer vest enn Oppstadhornet. Toppen har en pf på 67 m. Vi måtte nå få med oss denne toppen på vei ned igjen.

Vi gikk ganske radig til Oppstadhornet og brukte 1t50min til toppen og hadde en lang pause i vakkert vær,vindstille og en ekstrem flott utsikt innover og utover Romsdalsfjorden.