Upsete Vossaskavlen Ruvlenuten Øykjafonn Ljosanbotn (18.04.2014)

Written by sveinh (Svein Haustveit)

Start point Uppsete (828m)
Endpoint Ljosanbotn (723m)
Ascents Ruvlenuten (1,596m) 18.04.2014
Øykjafonn (1,604m) 18.04.2014

Tok tog fra Ljosanbotn til Uppsete med HiLo (Hilde Løvik), mariløvik (Mari Løvik), idalovik (Ida Løvik), Bård, Agent (Christoffer Ljosheim) og HavardNielsen (Håvard Nielsen). Så fullt tog har vi ikke opplevd på lenge. Gikk vanlig løype fra Uppsete mot Kaldavasshytta. Dreide mot øst litt før hytta og gikk over vannet og opp mot Vossaskavlen. Ble litt bratt et parti men det var faste fine snøforhold.

Ruvlenuten var et spennende bekjentskap. Artig topppunkt og flott utsikt i alle retninger. Noen i følget skulte bort mot Baksafjellet, men den må nok vente til en annen tur. Det blir langt nok i dag. Rant ned i ukjent terreng på sørsiden av Ruvlenuten. Forsøkte først å gå øst for høyde 1524 (se sporlogg på kartet) men her var det for bratt. Fant ei fin, men noe bratt "renne" nærmere Ruvlenuten. Det så ut som mange andre kom en mere direkte rute opp fra Kaldavatna på vestsiden av Ruvlenuten. Prøver den neste gang.

Kom ned på den vanlige traseen langs Kaldavatna som vi har gått mot Vassfjøra og dreide til bake mot nord og gikk "den vanlige" veien mot Øykjafonn for å få en litt mere spennende tur hjem. Det er litt kjedelig å gå flatt tilbake til Uppsete og hjem langs jernbanen.

Fikk en løs binding på ski men heldigvis ikke før i nedkjøringen mot Slondalen. Ved sjekk av flere ski da vi kom hjem fant vi 3 løse brukne skruer på et ganske nytt skipar. NNN BC Magnum binding brukt ca 3-400 km.