Påsketur i Lindås - Rundesteinen (18.04.2014)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Aurdalen (50m)
Endpoint Samme (50m)
Ascents Rundesteinen (424m) 18.04.2014 12:40
Visits of other PBEs Vikasætra (253m) 18.04.2014
Aurdalen p-lomme (50m) 18.04.2014 11:15

PÅSKETUR TIL RUNDESTEINEN I LINDÅS

Parkeringslomme i Aurdalen ved Husafjellet

Vi holdt oss hjemme første del av påsken, men benyttet anledningen til en liten utflukt til Lindås i det nydelige vårværet Langfredag. Astrid og jeg kjørte gjennom Eikefet-tunnelen og tok av mot venstre i Store-Aurdal der vi fulgte anleggsveien til steinbruddet i Husafjellet nordover til vi kom til en veibom. Parkeringsmulighet her for et par biler på Aurdalen p-lomme. Vi hadde egentlig tenkt å gå inn Aurdalen til Vikasætre og gå til toppen fra nordsiden. Tilfeldigvis traff vi to hyggelige, lokalkjente som ga oss råd om gå den kortere ruten opp sørryggen ene veien.
Vi fulgte en sidevei opp til gården Stormyr der vi traff nok en hyggelig lokalkjent dame som viste oss starten på en delvis gjengrodd sti som starter ved en grind. Vi klarte stort sett å følge stien, selv om den var delvis gjengrodd, de vel 200 hm oppover sørryggen før terrenget flatet mer ut. Fint skogsterreng, mye hjortetråkk.
På vei oppover var det tidvis praktfull utsikt sørover mot Padøy og Hokøy med sine øytopper Storgjelsknausen og Hokøy Sørtoppen og østover mot Austlendingen, Hiklettane Vesttoppen og Husdalsfjellet.

Fra sørryggen av mot Rundsteinen. Padøy (mot venstre) og Hokøy med sine øytopper
Austlendingen i midten, Husdalfjellet og Hiklettane mot venstre

Oppe på toppen som ligger oppe på et avrundet fjellparti med bratte sider mot vest og nord. Rester etter et gammelt trigpunkt og en nesten helt nedrevet steinvarde som jeg tillot meg å bygge opp igjen. GPS 312950 6735160.

Rundesteinen med rester etter trigmerke og varde
Gjenoppbygget varde!
Rundesteinen fortjener sitt navn! Steinbruddet i Husafjellet i bakgrunnen til høyre. Austlendingen 812 moh snøkledd helt bakerst mot venstre
Steinbruddet i Husafjellet sett fra Rundesteinen
Skogsveien til Vikasætra

Etter en matpause i finværet på toppen var vi klar for tilbaketuren. Vi var blitt anbefalt å ta dette som en rundtur nordover mot Vikasætra og fulgte dette rådet, noe vi ganske snart kom til å angre på. Muligens fant vi ikke beste rute, for vi vi kom inn i ganske så bratt og ulendt terreng sør for Kupevatnet der vi så vidt klarte å komme oss ned. Tilbaketuren ble i det hele tatt både lang og kjedelig, selv om vi kunne følge god sti og skogsvei fra Vikasætre tilbake til bilen. Retur via sørryggen er klart å anbefale.