Slottsfjellet (17.04.2014)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Tønsberg Havn (3m)
Ascents Slottsfjellet (63m) 17.04.2014

SLOTTSFJELLET
Vi kjørte fra Horten til Tønsberg og parkerte ved en parkeringsautomat like ved havna, ikke langt fra Turistforeningslokalet. Betalte parkeringsavgift selv om det var Skjærtorsdag. Datter, svigersønn og barnebarn var med på turen. Vi kom opp til baglergaten som går opp mot Slottsfjellet. Jeg trodde baglerne holdt til på Mjøsa så jeg sakset følgende fra infosiden til Tønsberg: Den politiske grupperingen som kalles baglerne hadde sitt hovedsete i Tønsberg. I år 1207 foregikk et ublodig slag ved Slottsfjellet i Tønsberg da birkebeinerne omringet fjellet og utsultet baglerne som hadde tatt tilflukt der.

Så her kan vi si at kuler og krutt er unødvendig hvis du kan stoppe mattilførselen. Vi gikk bratt opp til Slottsfjellet fra Baglerveien. Vi kikket på tårnet som har fått et lysende kors på toppen. Veldig bra utsikt fra toppen. På sommeren beiter det sauer på toppen.

Harpun ved havna i Tønsberg
Baglergaten fører til Slottsfjellet
Flott utsikt fra Slottsfjellet
Landlig på byfjellet
Slottsfjellet er et populært utfluktsmål