Sulis - (Bolna)Røkland langs grensesømmen. (06.04.2014)

Written by NilsOS (Nils O. Solheim) GSM

Tjalalveshytta (560m) 06.04.2014
Tjoarvihytta (600m) 06.04.2014
Trygvebu (420m) 06.04.2014

Tur fra Sulis over Saltfjellet til Bolna var planlagt. De første dagene var supre og Nordre Saulo (Komunetopp i Saltdal) kunne tenkes å være innen rekkevidde på samme dag som vi kom med nattoget til Fauske. Men det ble nok i drøyeste laget også ettersom vi hadde sekker med all proviant for 6 dager. Vi gav oss på ca 800moh ved foten av vestryggen på "pyramiden". Vi hadde nok også trengt både isøks og stegjerg for å gå rett opp her. Alternativet var rundt og fra Sydøstsiden som vistnok var brukt vinterstid i følge en lokal helt. Det hadde blitt både sent og mørkt så vi snudde mot Coarvihytta som var målet for første dag av turen. Været var dog upåklagelig. Videre neste dag ned Skaitidalen til Trygvebu, så via Graddis til Lønsstua før det bar vestover til Midtistua. Her fikk vi høre at værmeldingen meldte stiv kuling fra syd de to neste dagene. Å kave her oppe uten sikt og blindføre i to dager for å nå Bolna var ikke noen ettertraktet sak, så vi la om planene og gikk nordover via Bjellåvasstua og ned til Røkland i steden. Saltfjellet hadde vært stengt og var blitt åpnet for kolonnekjøring, men vi fikk ingen til å kjøre oss over fjellet til vår bestilte overnatting ved Bolna, da de var redd for at fjellet skulle stenge igjen før de kom seg tilbake. Dermed ble det en overnatting til på Lønsstua før vårt bestilte tog gikk sørover etter endt tur. Nok en kjempeflott tur i Nordland er lagt på minnet med mye både flott og spenende vær og trivelig turfølge.