Gravskardhøgda - Kommunetopp Stor-Elvdal (02.04.2014)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Gravskardhøgda (1,767m) 02.04.2014
Flotte bjørker og panorama mot Rondane

Overnattet på Sør-Nesset etter turen til Eldåhøgda.

Startet fra Sør-Nesset i -8 grader og gikk rett opp lia og fulgte ryggen til venstre for Gravskardbekken. Brukte feller og fjellski. Det var strålende vær og så godt som vindstille. Møtte den svake toppvinden først på 1200 moh. Vindretningen gjorde at jeg la om planene litt. Hadde tenkt å gå litt lenger langs bekken og ta neste rygg til venstre. En fristende slakk solvendt og vindskjermet hylle ble i stedet gått, noe som resulterte i litt ned igjen etter 1617 toppen, men ikke mye. Det var skareføre hele veien, og helt slett til den siste toppen. Der var det som et frosset hav med grovkornet skare. Gikk likevel greit å krysse opp. Hadde en fin rast i le av varden, men merket nå temperaturen mer. Tynn ullskjorte ble til dunjakke.

Så skulle den gode idéen settes ut i live. Jeg hadde sett på kartet at det var litt slakkere mot Gravskardet, og at det skulle være mulig å renne et kjempelangt renn rundt hele nordsiden av fjellet slik at en traff løypa fra Breisjøseter der den begynte å falle mot Atnsjøen. Ned fra toppen til Skaret gikk veldig fint. Hard og slett skare i skråningen, mye bedre enn der jeg gikk opp. Litt rasfarlig kryssing mot skaret for ikke å tape høyde, men snøen er stabil for tiden. Så var det rennet langs nordsiden. Alt gikk som planlagt, føret var slett og jevnt, men jeg måtte falle mer enn jeg hadde trodd for å få litt fart. Det endte dermed på 1100 moh i stedet for 1160 moh ved Breisjøseterløypa. En rask titt på kartet sa at jeg bare kunne fortsette videre og runde enda lenger. Det endte for lavt! Det ble en lang tibakemars mest på flater, men også slakke motbakker. Heldigvis var det veldig fint der, snøen hadde smeltet 2 millimeter og jeg hadde ennå litt klister igjen på skiene fra i går.

Turen ble derfor atskillig lenger enn tenkt, men det var likevel en fantastisk dag. 7 km opp på 2t 50 min, deretter en "liten" omvei på 18 km tilbake på 2 timer.