Slondalen og Gommahaugene (23.09.1999)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Mjølfjell UH (670m)
Endpoint Samme (670m)
Ascents Gommahaugen (1,309m) 23.09.1999 12:00
Visits of other PBEs Mjølfjell Ungdomsherberge (670m) 23.09.1999 09:40
Gommahaugene fangstanlegg (1,240m) 23.09.1999 11:30
Øvste Kvannskorane (860m) 23.09.1999 16:30

Flott septembertur i Slondalen og rundt Gommahaugane
Høstferie på hytten, Mjølfjell. Etter noen intense arbeidsdager utendørs dro jeg på tur alene til Slondalen og Kvannjola-området. Fra Mjølfjell Ungdomsherberge på vei til utløpet av Slondalsvatnet og videre på sti på vestsiden av vannet til Brruåni. Fortsatte oppover langs elven Kvannjola. Der elven dreier 90 grader mot øst fortsatte jeg rett frem (mot sør) langs noen mindre bekkefar opp mot en trang og bratt passasje og oppgang ("Astridklypet") vi hadde gått tidligere. Denne dagen lå det endel snø i kløften.

Den bratte og trange passasjen fra Fengjabotnen mot området sør for Gommahaugen
Blokkheller uten bruksspor sør for Gommahaug
Kløften fører opp til et saktere parti vest for 1043-vannet og herfra var det ikke lange stykket til området med de flotte fangstgravene vi hadde registrert høsten 1997 og 1998. Full informasjon om disse på kulturminnesok.no Dyrenut (Gommahaug) R67 - Fangstanlegg for rein.
Helge ved den fineste fangstgraven sør for Gommahaug. Kvannjolavatnet 1087 og Skipanuten 1498 i bakgrunnen. Foto 7. september 1998

I dette området gikk det opp to store fugler som jeg anta var kongeørn. Flott syn! Det gikk også opp mindre flokker med fjellryper på lang avstand og utenfor skuddvidde.
Videre opp til toppen av Gommahaugen og vestover mot Vassmælarvatnet 1141 og T-stien mot Slondalen. Et stykke nede på denne tok jeg av mot venstre og gikk via Øvste Kvannskorane tilbake til utgangspunktet.