Dryg 2-dagerstur - 12 mil på ski. (23.03.2014)

Written by Snilen (Lars)

Visits of other PBEs Eriksbu (945m) 23.03.2014
Imingfjell Turistheim (1,077m) 23.03.2014
Kongsberg skisenter (250m) 23.03.2014
Lufsjå (1,235m) 23.03.2014
Strutåsen fjellstue (755m) 23.03.2014
Veggli Fjellstue (800m) 23.03.2014
Øvre Fjellstul (815m) 23.03.2014

For 4. gang hang jeg meg med Kongsberg turistforenings Imingen-tur.
Turen hadde 13 påmeldte, men 2 møtte ikke opp(angst for dårlig værmelding?)

Dag 0: Felles buss-transport Kongsberg-Imingen

Dag 1: Skitur Imingen Turistheim-Lufsjå-Veggli fjellstue-Øvre Fjellstul.
Heldigvis stilte verten på Imingen tidlig opp, slik at vi var ferdige med frokost og alt annet til avgang 08:00. Værmeldingen var dårlig og det var godt å komme tidlig igang. Helt i starten var det ikke så galt, men etterhvert økte vinden på til kuling og vindretningen endret seg fra sidevind til midt i mot. Litt snø kom det også. Etter matpause på Lufsjå ble det en liten diskusjon om vi skulle ta inn der, men vi fortsatte. Marsjen videre i tåke og sterk motvind med snø ble dryg. Denne etappen som vanligvis er lett virket som en endeløs motbakke. Først da vi kom ned i småskogen mot Veggli var det levelige forhold. Dagen tok på noen og enhver og antall deltagere ble redusert fra 11 til 9 da damene bestemte seg for at nok var nok og bestilte henting på Veggli. Karene fortsatte mot Øvre Fjellstul og det var godt å ha med kjentfolk for å finne hytta i tåke og nærmest mørke. Klokken passerte 20:00 før de siste var fremme. 12 slitsomme timer på tur, hvorav 2 timer hvile sånn omtrent. Det ble en livlig, men noe kort aften på Øvre Fjellstul.

Dag 2: Skitur Øvre Fjellstul-Eriksbu-Krokstul-Gunnulfsbu-Werenskjoldshytta-Strutåsen-Nipeto-Tverrelvdalen-Jondalen-Funkelia-Kongsberg sentrum.
Noen voldsom sprut i beina hadde vi ikke, men vi kom oss da opp dagens seige motbakke til Åkliskaret i litt lurvete vær. Da vi nærmet oss Eriksbu fikk vi igjen sikt og tildels sol, så det ble enklere å navigere. Ingen voldsom vind heller denne dagen. Turen videre gikk mer som normalt, bortsett fra at det var liten nytte av trikkeskinnesporene som var mye gjensnødd. I området rundt Strutåsen var et mere folk og sporene var råkket opp. Eldstemann i følget kastet inn håndkledet på Strutåsen, mens 8 mann fortsatte over Nipeto, ned Tverrelvdalen, en kronglete passering med skiene på ryggen over Jondalen og videre litt kappløp gjennom lysløypene til Funkelia. De fleste ble hentet her av damer, mens noen gikk de siste kilometrene til Kongsberg sentrum.

Det var nok snø på hele turen, en måler i skogen ved Veggli viste 2,1 meter på flatmark. Over Jondalen og fra Funkelia ned til Kongsberg sentrum ble det totalt 3-4 kilometer med skibæring, men det er helt normalt på denne tiden av året.

Takk til Kongsberg turistforening og spesielt turlederne for vel gjennomført tur. Håper tradisjonen lever videre. Ingen topper besteget, turen er slitsom nok uten at man klyver opp på topper langs ruta.