Turer i Ringsaker (21.03.2014)

Written by otto (Otto Lund) GSM

Vardeberget, vest (598m) 21.03.2014

Hedmark
21.3.2014

1. Dro fra Moelv til krysset Åsmarkvegen/Tandeskogvegen. Fortsatte til delingen mot Storsvea og parkerte i krysset nær småbruket. Gikk i rett linje over jordet og benyttet stien til Storsvehøgda (375).

2. Kjørte Åsmarkvegen nordover til Næroset og Frølia. Tok av til venstre etter 300 meter og fortsatte til Kinde/Brattberg. Benyttet skogsveien mot toppen og avsluttet bratt opp til Vardeberget (598).

3. Svingte av Åsmarkvegen nord for Næroset skiltet til Byflaten. Fortsatte på Veldresagvegen til Brumund Sag og Birkebeinervegen. Her ble det en prat med "vakta" som lot oss parkere på sagbruket. Dermed ble det skitur over hogstfeltet til skogsveien. Videre opp lia til Kompåsen (695). Det ble en lekende lett retur.

4. Returnerte til Næroset og kjørte mot Fløtlia og Brøttum. Parkerte ved gården sør for toppen og trasket i vei. Fra Biskopåsen (527) hadde vi dagens beste utsikt mot Mjøsbrua.

5. Svingte av på Åsmarka og kjørte Onsumvegen til p-plassen ved Opphus gård. Valgte skitur etter veien til Skutberget gård. Fra gården fulgte vi trekkhund-løypa til skogstoppen Skutberget (674).

Mjøsbrua sett fra Biskopåsen
Storsvehøgda
Vardeberget
Kompåsen
Skutåsen

Åsmarka

Written by otto 15.03.2016 19:04

Nå står det Fløtlia. Fint på Åsmarka og godt klima. Turene er ganske ordinære, men artig var det lell.

Åsmarka

Written by BjørnF 15.03.2016 10:50

Hei Otto ser du har vært på mine hjemtrakter for et pat år siden.2-3 hundre meter før Onsumvegen går veien ned til min hjemplass Felopsvea!(dialekt) Ser en liten skrivefeil på tur 4 det heter Fløtlia som det også står på skiltene. Tur 1 Storsvea har jeg vært en del der bodde min tante og onkel.