Pudderheaven på Lille Blåmann (20.03.2014)  4

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Håkøybotn
Ascents Botnfjellet (844m) 20.03.2014

Ettermiddagstur med Johanna og Kamila i dag. Deilig vårsol, vindstille og 4 minusgrader. Skredfaren var fortsatt en 3-er så vi tok en beslutning om å dra til Lille Blåmann. Med tanker på at det hadde blitt utløst et skred her i forrige helg, bestemte vi oss for å gå opp og ned samme ruten, dvs. via ryggen.

Starten av turen fra Håkøybotn
Det gamle skredet fra forrige helg

Vi dro dit etter lunsj, og jeg tror at vi alle var litt utålmodige for å komme oss ut på tur da vi møttes på ICA Langnes. Vi kjørte til Håkøybotn og plutselig skjønte at vi ikke skulle være alene på tur i dag. Etter å ha sett hvor mange biler var parkert her, konkluderte vi med at enten det finnes veldig mange stipendiater som jobber fleksitid i Tromsø, eller det er ganske mange folk som ikke klarer å jobbe pga det fristende turværet ute.

På det flate området, like etter tregrensen. Bentsjordtinden i bakgrunnen

Den vanlige ruten var godt tråkket, og det gjorde det veldig lett å gå opp. Da vi nådde det flate området like over tregrensen, la vi merke til det gamle snøskredet som ligger i nærheten av den vanlige nedkjøringsruta. Bruddkanten var rimelig høy. Hadde ikke regnet med at skredet hadde vært så stort. Synes det var litt skummelt å se det. Godt at det finnes flere alternativer for nedkjøringa da, og vi hadde ikke noe behov for å kjøre ned for nært til skredområdet.

Vel oppe på ryggen

Vinden begynte å blåse da vi kom litt lenger opp, og solskinn ble svakere da den forsvant bak skyene. Heldigvis ble lyset ikke flatt, men det var ikke så varmt lenger. Traff en annen dame med hund på toppen, ellers var vi alene. Vi var ikke lenge der og en koselig pause fikk vi ikke dessverre. Kjørte ned rimelig snart etter å ha tatt av skifeller og tatt på ekstra klær.

Kamila og Johanna på toppen av Botnfjellet

Nedkjøringa var derimot overraskende nydelig. Må innrømme at jeg hadde forventet den samme typen snø som jeg opplevde på både Ullstinden og Finnlandsfjellet, dvs. ikke ordentlig pudder, men litt tung tørrsnø. Men her hadde vi skikkelig pudder! Fantastisk silkeføre. Og ikke for mye av det (for mye betyr mer enn 30cm etter min mening). Både Johanna og jeg skjønte at vi kunne nesten flyte over snøen uanstrengt.

Vi gjør oss klare for nedkjøringa

Vi kjørte forbi flere andre grupper da vi nærmet oss tregrensen igjen, sikkert de som hadde nettopp dratt direkt fra jobb. Som vanlig når snøen er så nydelig, ble turen over altfor fort og vi var snart tilbake på parkeringsplassen igjen. Men det var bra timet, for nå var det overskyet og vinden hadde blitt ganske kraftig. Da var vi enige om at vi hadde utnyttet den beste delen av dagen.