Solen er tilbake. Lang løpetur i fjellene ved Kanadaskogen (19.02.2014)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Visits of other PBEs Trigpunkt nord på Damsgårdfjellet (315m) 19.02.2014
Laksevåghytten (235m) 19.02.2014
Viggohytten (305m) 19.02.2014

Endelig kan solnedgangen nytes fra en fjelltopp igjen

På toppen av Gravdalsfjellet
Laksevåghytten

Etter jobb kjørte jeg direkte til Spelhaugen i Fyllingsdalen for og ta min noenlunde faste løpetur på Ekelifjellet og Gravdalsfjellet via Viggohytten. Det var kaldere i dag. Ca -2 grader og godværet hadde stukket innom Bergen på en kort visit. Startet klokken 16.15. Løp innover grusveien i Kanadaskogen. Tok av mot høyre og opp på Ekelifjellet. Har en fast rutine med at jeg løper uten stopp fra jeg starter til jeg når toppen. Det gjorde godt for sjelen og få utsikt mot havet i ettermiddagssolen. Det var noe nysnø da jeg kom over ca 150 moh.

Løp videre opp til Viggohytten. Her må man bare stoppe opp og nyte synet fra denne flotte beliggenheten til hytten. Videre opp på Gravdalsfjellet. Jeg var giret på en litt lenger tur i dag og løp nå ned den snø og noe isdekte stien på nordsiden av Gravdalsfjellet. Her måtte jeg til tider ta det litt piano. Isen lurte under nysnøen og det tar bare noen tiendedeler av et sekund før en ligger skadet lenger nede. Løp oppom den sjenerte lille 10M PF toppen, Holafjellet og deretter opp på Damsgårdsfjellet og til slutt Olsokfjellet. Her stod jeg i noen minutter og nøt solnedgangen. Man vet jo ikke når neste gang blir, med bakgrunn i alt gråværet som herjer over hele landet for tiden. Jeg løp nå ned stien på vestsiden av Olsokfjellet, videre ned til Espedalen og Laksevåghytten før det bar oppover et stykke så ned til Nipetjørna og opp Ekelifjellet igjen før jeg løp ned til grusveien i Kanadaskogen og tilbake til bilen. Anom bilen igjen ca 19.00. Takk for godværsdagen! Den ble heldigvis utnyttet godt!