Freningfjellet - vinterferie i Valdres (01.03.2014)  3

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Danebu parkeringsplass (970m)
Endpoint Danebu parkeringsplass (970m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Freningfjellet (1,142m) 01.03.2014 14:35
Visits of other PBEs Danebu parkeringsplass (970m) 01.03.2014 13:00

Ytterligere turartikkel finnes her: http://peakbook.org/tour/78411/Freningfjellet+med+bes%C3%B8k.html

Lørdagen hadde samme begredelige været, men vi kunne jo alltids håpe at det ville bli litt lettere ved f.eks. Danebu... Neida, om dagen før hadde vært grå, ville det bli en ennå gråere turdag denne gang. Nå skulle vi oppholde oss mer på snaufjellet også, men heldigvis ville dagens tur bli noe kortere enn turen til Skardåsen (1071).

Å famle rundt på snaufjellet i whiteout med absolutt null sikt, og litt nedbør og vind, kan være litt småskummelt. Heldigvis var Morten litt kjent, og med GPS som hjelpemiddel fant vi fram til riktig topp. Løypene går jo på kryss og tvers rundt Freningfjellet, og det var deilig å ha disse på returen etter vandringen rundt i grøten ved toppen.

Tross det begredelige været, ble det 2 fine og trivelige turdager med Morten, Julia og Linn Therese denne vinterferien. Det hjelper veldig på med hyggelig turfølge når været viser seg fra denne siden. Særlig for en som meg, som verdsetter utsikt og godvær så høyt. :)

Noen bilder:

01.03.2014 - Etter å ha gått opp en liten, nedlagt slalombakke like ved Danebu, sklir vi bortover en vei i et hyttefelt ved vestenden av vannet Fræningen. Mye snø og fint vinterlandskap!
01.03.2014 - På Freningfjellet - trodde vi... I tåka dukket det opp en varde, men den kom vel egentlig litt vel fort. Morten sjekket GPS'n, og ganske riktig, dette var nabotoppen. Vi måtte famle ytterligere 150 meter til i tåka før vi var på den høyeste toppen.
01.03.2014 - Endelig på toppen av Freningfjellet (1143), i whiteout! Et landskap helt uten konturer. Bare oss selv og utstyret, og våre egne skispor, var alt som var synlig i grøten.
01.03.2014 - På Freningfjellet (1143) i tåke, vind og lett nedbør. Null utsikt, og null konturer. Tross dette, et godt humør og super innsats blant både barn og voksne!
01.03.2014 - På veien ned fra Freningfjellet (1143) stoppet vi i le for vind og vær, og tok litt varm drikke og noen godbiter fra sekkene. Deilig å være under tåka, og herfra var det kun en liten skitur og litt nedkjøring igjen til bilene ved Danebu.