Ørtfjelltind (02.03.2014)

Written by elir (Eli Ringdalen)

Start point Srandjord småkraftverk (150m)
Endpoint Ørtfjelltind (1,343m)
Ascents Ørtfjelltinden (1,440m) 02.03.2014

Her er traseen til Ørtfjelltind slik vi gikk den 02.03.2014. Kjør fra Mo E6 mot N til dere passerer Stjernen kunsthåndverk. Litt over bakketoppen etterpå, tar det av en liten vei til venstre. Kjør denne inn til Strandjord kraftverk eller så langt dere kommer. Fortsett langs veien oppover og ta av som vist på GPS track. Opp første heng kan det være rasfare, men merket trase er den mest sikre. Vurder allikevel forholdene her før dere går. Videre går vi ryggen oppover. Det er et par vanskelige parti, men denne gangen kom vi opp uten skarejern. Det er best å passere skrentene på høyre side Vi snudde like under toppen pga dårlig sikt. Det er fint å gå videre til venstre opp til hovedtoppen, men rasfaren må vurderes så det trengs god nok sikt. Forholdene varierer veldig fra tur til tur. Fra hovedtoppen er det mulig å kjøre flanken ned og dalen videre lengre ned. Men også her må rasfaren vurderes først.

Fra bitoppen øst for hovedtoppen, kjører mange ned i "bollen" mot øst. Dette er rasutsatt, og gir også et lang flatt parti på slutten. Vi kjører derfor alltid vestsiden og videre ned ryggen der vi kom opp. Dette er sikrest og etter vår mening den fineste nedkjøringa.