Øykjafonn via Slondalen og Upsete (24.04.2000)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Hytten Mjølfjell (630m)
Endpoint Samme (630m)
Ascents Øykjafonn (1,604m) 24.04.2000

PÅSKETUR TIL ØYKJAFONN

Denne dagen var den aller fineste turdagen påsken 2000. Astrid og jeg gikk inn Slondalen og opp til Fagerdalsvatnet. Derfra innover Lureggjane til Øykjafonn. Vi så en god del ryper som ikke lot til å bry seg noe særlig om oss på denne tiden av året utenom jaktsesongen. Fra toppen av Øykjafonn bra utsikt både mot Aurlandsfjorden i nord og Hardanger i sør. Vi mente til og med å kunne se igjen vår gamle kjenning fra august 1999 - Hårteigen.
Øykjafonn 24. april 2000
Pause på Øykjafonn

Tilbaketuren la vi ned gjennom det såkalte Dalaslukjet mot Trettehaug og den gamle kraftstasjonen på Uppsete.

Retur fra Øykjafonn lenger mot øst enn vanlig nedover mot Dalaslukjet
Upsete. Ruinen etter den gamle kraftstasjonen nede til høyre i bildet

Fine renn i bratte skråninger på noe trått føre ut på ettermiddagen.