Grånosi SØ for Stiganosi (19.09.1998)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Grånosi NØ for Stiganosi (1,586m) 19.09.1998
Visits of other PBEs Stigen gard (360m) 19.09.1998 08:00

Vennetur til Stigen

Sammen med gode turvenner fra Bergen dro vi til Aurland denne helgen. Vi overnattet på kafeteriaen på Undredal brygge fra fredag kveld til lørdag. Turen startet kl. 0810 fra Undredal. Vi fulgte gammel og velbrukt sti rett opp fjellsiden fra Undredal ved Aurlandsfjorden opp mot Hovdungakollen på ca. 800 m, og videre i slakkere terreng opp til toppen av Grånosi (1586). Fra Grånosi gikk vi nordover og nedover til Fjellstølen for garden Stigen som var turmålet for dagen. Her ble vi møtt av vertskapet Hege Strømme og Dee Cunningham. Først måtte alle en tur i badestampen med norsk flagg ute på kanten av stupet ned mot Aurlandsfjorden. Deretter vartet Hege og Dee opp med herlig middag basert på råvarer dyrket på garden.

På vei opp fra Undredal
Stegen gard
Glad gjeng på toppen av Grånosi

Dagen etter gikk turen til det kjente utsiktspunkt Kamben ytterst ute på en fjellhylle med Aurlandsfjorden ca. 800 m rett ned før retur ned bratt sti til en liten kai for garden Stigen, hvor vi ble hentet av en lokalbåt.

På Kamben. Aurlandsfjorden 800 m under oss!