Korsneset og Krokeide (07.01.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Leirvågfjellet i Fana (153m) 07.01.2011 13:00
Veten i Fana (172m) 07.01.2011 14:25
Storafjellet (127m) 07.01.2011 15:20

Tur på Korsneset og i Krokeideområdet, Fana

Fridag fra jobben. Ti cm nysnø i Bergen, og brukbart vær. Kjørte til Korsneset sørvest for fergekaien på Krokeide og fulgte bygdevei i SV retning litt inn på militærområdet. Parkerte på en stor plass på høyre side av veien, og fulgte en god skogsvei i nordlig retning til jeg kom til foten av Leirvågfjellet. Gikk opp på toppen fra NV siden. Fant ingen sti, tråkket gjennom løs snø til midt på leggen gjennom tett einerkratt og furuskog. Så temmelig sikre fotspor etter en gaupe i nysnøen. Flott utsikt på toppen hvor det er plassert en rusten, amboltlignende jernkonstruksjon. GPS: 66.82006 2.93376

Tilbake en litt annen vei lenger øst på nordryggen, hvor jeg fant en sti som førte tilbake til skogsveien. Fulgte denne sørover til et tre merket med rødt bånd hvor det går sti vestover mot Veten på Korsneset. Greit å følge stien til å begynne med, men der var ingen ferske spor i snøen og jeg mistet stien et stykke opp. Gikk rett mot toppen, men det viste seg å bli vanskeligere enn antatt. Måtte klyve opp en bratt fjellsprekk i et glatt berg for å komme opp på topp-platået. Støpt merke med hvite og røde ringer på toppen + turkasse med bok som jeg skrev meg inn i. WWV-er Frode Høgset hadde vært der tidligere i vinter. Ned igjen fant jeg stien som går langs SV ryggen av fjellet ned til en myr der den dreier mot øst mot skogsveien. GPS: 66.81876 2.933014.
Veten i Fana. Fanafjorden i bakgrunnen mot NNØ.

På hjemturen ble det tid til nok en liten Bergenstopp med PF>100m, nemlig Storafjellet på hele 127 moh! Kjørte ut en sidevei i nordlig retning fra Krokeidevegen. Parkerte ved foten av fjellet og gikk bratt opp skråningen på SV siden av fjell. Fant raskt et tråkk oppover. Varde og våt turbok på toppen. GPS:66.83206 2.94760

Toppen på Storafjellet, Krokeide mot Fanafjorden i bakgrunnen mot nord

Like nydelig

Written by mortenh 07.01.2011 19:58

Like nydelig vær i Bergen som her i Valdres i dag ser det ut til. Det er godt å se at noen har anledning til å komme seg ut på en slik flott dag. Herlig kontrast mellom havet og den snøkledde skjærgården.