Gulkoppen (12.02.2014)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Tonningsætra (440m)
Ascents Gulkoppen (1,306m) 12.02.2014

Etter en natt i hytta på Bøasætra fant vi ut at vi rakk en morgentur til Gulkoppen før vi (meg, Marit og Rasmus) skulle ha undervisning på Stryn VGS kl. 14. Det så ut til å ligge bra med snø i sørøstsida på Gulkoppen og vi var spente på om det i det hele tatt kunne være noe særlig å kjøre på. Parkerte bilen på Tonningsætra og herfra fulgte vi den nedsnødde veien opp til Holevatnet som forøvrig er Stryns drikkevannskilde. Rasmus tok feil i et kryss der jeg og Marit tok til venstre og han til høyre. Det endte med at han kom på feil side av hovedelva og måtte gå en lang omvei for å finne et passende sted å krysse over...

På Bøasætra med Gulkoppen ruvende bak.

Været var oppløftende med en sol som tittet fram med jevne mellomrom. Temperaturen lå rundt 0 grader, og med kun en flau vind tilstede fikk vi nærmest påskeassosiasjoner. Praten gikk lett opp til Holevatnet. Herfra valgte vi å følge sommerstien opp sørøstryggen. Her var snøen temmelig hard, så vi ble nødt til å ta av oss skiene og tråkke spor med støvlene der det var brattest. Passerte en del av de velkjente luretoppene før det flatet ut på slutten mot den egentlige toppen.

Turen er i gang!
Opp sørøstryggen. Bak ses blant annet Gryta, Bøasætra og fagre Stryn laaangt der nede ved fjorden.

Her oppe blåste det friskt, så vi satt ikke så veldig lenge før vi bestemte oss for å returnere. Dessverre kom aldri sola fram akkurat der vi satt. Vi hadde kun tiden av veien før vi skulle ha undervisning, så vi gjorde oss klare for nedkjøringa.

Stilig lys rundt Skarsteinsfjellet og Storlogpiken.
Kolåstinden i det fjerne.

På returen kjørte vi i søkket øst for Blånibbene.Her fantes en del konkave terrengformasjoner som faktisk bød på relativt god kjøresnø i forhold til hva vi hadde opplevd tidligere på turen. Ned gjennom skogen kom jeg og Rasmus litt i forvegen og vel nede på veien stod vi og ventet på Marit. Vi ventet og ventet, men hun kom aldri. Det viste seg at hun hadde tatt en snarveg og faktisk ventet på oss nede ved bilen!

God stemning på toppen! Hornindalsvatnet ses bak.

Idet vi skulle kjøre ned til Stryn hadde ikke bilen min med piggfrie dekk noen sjanse til å komme opp igjen den isete bakken vi hadde kjørt ned. Heldigvis kom det en dame som tipset oss om en annen vei gjennom hyttefeltet som førte oss ned til skisenteret og bygda. Takk og pris!

Takk for turen, Marit og Rasmus!:)