Ilabekken (18.01.2014)

Written by erlando (Erlend Hassel)

Ascents Gråkallen (552m) 18.01.2014
Visits of other PBEs Ilabekken (153m) 18.01.2014

På søken etter Ilens kilde

John Hanning Speke oppdaget Victoriasjøen i 1858, og regnes dermed som oppdageren av Nilens kilde. Før dette hadde det vært utallige ekspedisjoner som uten hell hadde forsøkt det samme. Blant annet Alexander den Store, keiser Nero og Dr. Livingstone stod bak noen av de mislykkede forsøkene. Det er mange paralleller mellom Nilen og det kanskje mindre kjente Ila-vassdraget i Trondheim(eller Ilen, som det også vel kan kalles).

Ilavassdraget i Trondheim har sitt utløp ved Ilsvika og kan følges oppstrøms gjennom Theisendammen, Baklidammen og Kobberdammen, før det fortsetter videre oppover gjennom mer obskure deler av Bymarka i nærheten av Gråkallen. Den nedre delen av vassdraget (mellom Ilsvika og Theisendammen) kalles Ilabekken, og var delvis lagt i rør fram til 2008 da vassdraget ble «åpnet». Det har lenge vært populært å isklatre opp demningen på Theisendammen, men så vidt meg bekjent har ingen tidligere tatt seg opp isen fra havnivå og opp til Theisendammen. I alle fall er kan det med rimelig sikkerhet sies at ingen har fulgt vassdraget helt opp til utspringet ved Gråkallen.

Ekspedisjonen startet den 18. januar 2014 ca klokka 10. Kun 2 minutters anmarsj fra leiligheten til min turkompanjong. Fin is allerede fra tidevannsgrensa, men med relativt god vannføring under isen. Flere fine mindre opptak med grad WI2.
Det går bilvei over bekken flere steder, men vi kunne følge vassdraget gjennom tuneller under veiene, slik at vi kunne ta oss fram uten å forlate isen.

Det var stedvis utrygg is og flere rotvelt (som følge av stormen Ivar), men dette bød kun på mindre utfordringer.

Rosinen i pølsa var demningen ved Theisendammen som bydde på ca 8 meter fin klatring grad WI3-4. Fortsatt noe vannføring her, så man fikk en gratis kalddusj.

På Theisendammen var det framskutte provisjoner med Wienerbrød og toddy, før turen fortsatte videre oppover. Flotte naturopplevelser over beverdammer og turen gikk gjennom overraskende uberørt natur. Stedvis noe tett vegetasjon.

Det er ingen vannføring over demningene på Baklidammen og Kobberdammen, så her ble det «drytooling» opp. Vi sikret oss opp demningen til Baklidammen (M3-4), mens det ikke var behov for dette ved Kobberdammen (M2). Videre oppover fra Kobberdammen var det overraskende fine forhold med flere fine, små opptak grad WI2-3.

Spesielle forhold denne vinteren med tilstrekkelig kulde uten snøfall gjorde at vi kunne følge vassdraget sammenhengende helt til utspringet. Utspringet viste seg å være en liten pytt under ei rot rett ved toppen av Gråkallen, koordinater 63.4221, 10.2580, 490 moh. Turen ble rundet av med et besøk på toppen av Gråkallen 552 moh klokka 1700.

Utrolig nok skulle det altså gå hele 156 år fra Spekes ekspedisjon til Nilens søstervassdrag, Ilen, ble utforsket.

Gjenoppdaget

Written by anderfo 06.03.2014 00:07

At bekken starter på 63.42228, 10.25877 kan man se på kart.statkart.no, men å gjøre oppdagelsen til fots er selvsagt mer eventyrlig ;)

Lenke til Statkart: http://kart.statkart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1&lang=2&minX=263380.77979239&minY=7041332.2996637&maxX=263581.76416739&maxY=7041465.0220759&layers=&baselayer=100&visibleOLOverlays=avinetBasemap100002,avinetBasemap2

Årets turrapport!

Written by SturlaS 21.01.2014 20:38

Kuult prosjekt og flott rapport.

Dere må ha holdt bra fart oppgjennom. Det blir vel en del kilometer og høydemeter.

Sv: Årets turrapport!

Written by erlando 22.01.2014 09:59

Takk for det! Tok det egentlig i et ganske bedagelig tempo. Brukte ca 4 timer på den første delen opp til Theisendammen, men her tok vi oss svært god tid. Holdt et litt høyere tempo etter det. Hele turen er ikke mer enn 7-8 km og 552 høydemeter på kartet så tror det er fullt mulig å bruke kortere tid enn det vi gjorde. Den første delen opp til Theisendammen kan absolutt anbefales for mange, den siste delen kanskje litt mer for spesielt interesserte.

Gratulerer!

Written by kobbenes 20.01.2014 15:45

Ble expedicionen heftet av ville folkeslag underhveis?

Sv: Gratulerer!

Written by erlando 20.01.2014 15:48

Det var der ikke frit for, ja mer end en gang så vi os nødt å jage vek blekansikter med isøkserne.