Ruksevarri (10.01.2014)  3

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Storelvahallen
Characteristic Walk
Ascents Storbogtinden (568m) 10.01.2014
På veien opp Rødtind. Utsikt mot fastlandet og Malangen

Tok en liten formiddagstur til Ruksevarri siden været var så nydelig i dag. Kaldt, men veldig vakkert. Da jeg begynte turen var temperaturen -14. Heldigvis var det vindstille. Gikk opp på beina fordi alt av skiutstyret var pakket opp og klar for reise til utlandet.

Skikjører på turen tilbake fra Ruksevarri
Mye sastrugi på fjellet. Storsteinnestinden i bakgrunnen

Fant overraskende bra skiføre i skogen, bare synd at jeg ikke hadde skiene på! Men det forsvant snart etter at jeg kom over skogsgrensen. Deretter var det skarelag, sastrugi og stort sett fint gåføre.

Ersfjorden, Buren, Hollendaren og Store Blåmann sett fra Ruksevarri

Det er ikke ofte at jeg tar mye klær på meg, men i dag var et unntak. Måtte bruke både en fleecejakke OG en tykk dunjakke for å holde nok varme. Tror at kroppen har fått en temperatursjokk i løpet av de siste to dagene!

Breidtind på Senja
Ersfjorden. Utsikt mot vest

Traff ingen andre da jeg nådde toppen av Rødtind, men litt før jeg kom meg til Ruksevarri så jeg en skikjører. Så ut som at han hadde det ikke så fint med skiføret akkurat da. Å kjøre sastrugi er kanskje ikke så deilig.

Månen ligger lav i himmelen.
Tilbakeblikk mot Rødtind, sett fra løypa.

Gikk tilbake samme veien. Herlig lysforhold i himmelen i dag.