Tidlig januar i snøtung skog (05.01.2014)  4

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Øldalen (451m)
Endpoint Øldalen (446m)
Characteristic Snowshoe trip
Ascents Feforkampen (1,160m) 05.01.2014
Teigkampen (1,035m) 05.01.2014
Visits of other PBEs Bjørnsonsprofilen (980m) 05.01.2014

Etter å ha tilbrakt en koselig kveld oppe hos Geir Arne i Sjoa med Scotch Whiskey av ymse slag..med smak av torv og fat,- ble det tur i dag tidlig. Jeg skulle først ta en tur alene opp til Feforkampen ovenfor Vinstra. Fra våte veier og grått landskap gikk ferden oppover i vinterlandet. Fantastiske snøforhold i skogen nå ikke mange hundre meter ovenfor Vinstra. Jeg gikk med fjellski og feller opp slalombakken og litt videre til varden på Feforkampen. Dessverre var det tåke og vind på toppen denne dagen. Denne toppen har pf over 250 og derfor et mål for meg. Likevel vil jeg nok ta turen om igjen i sommer og sol.

Jeg møtte så Geir Arne nede i Vinstra og vi dro så sammen oppover Øldalen. Der det er bomvei. Vi kjørte opp til ca 400 moh, og fortsatte så til fots med truger på sekken i spor som var tråkket opp to dager i forveien. Faktisk av Geir Arne og to til. Dette hjalp da det var mye snø oppover i skogen. Riktignok sluttet sporene ved Bjørnsonprofilen og da tok vi på truger. Det er fantastisk i skogen nå. Masse snø på trærne...eventyr der oppe. Kan anbefale alle å ta en tur ut nå. Synd bare at solen uteblir for tiden. Likevel ble det en flott tur med mange høydemetre. Vi var også utpå Bjørnsonprofilen der det er flott utsikt utfor stupet ned til dalen og E6. Etter en pause gikk ferden videre i eventyrskogen opp mot selve Teigkampen. En flott topp med vid utsikt...men ikke såååå flott akkurat i dag. Likevel...noen flotte vinterbilder ble det. Denne turen vil bli tatt om igjen i sommer og sol!!

Takker Geir Arne for trivelig følge!!

Start date 05.01.2014 11:23
(UTC+01:00)
End date 05.01.2014 15:41

Likte det

Written by Olepetter 06.01.2014 17:13

ene utsiktsbildet over G.dalen! Men Scotch på kvelden og tur neste dag opp Øldalen... - er det slik du bygger opp formen til vårens store turer? :)

Artig at

Written by Garm 06.01.2014 21:43

du gje ein så enkel og beskjeden topp terningkast fire, attpåtil med såpass labert vær. :)

Eg garanterar at båe toppane er vel verdt eit besøk ein godværsdag. Og om du mot formodning ikkje vert fornøgd, skal eg halde deg med brennvin til du vert fornøgd. :D

Sv: Artig at

Written by Atomsilda 06.01.2014 21:51

Sv: Likte det

Written by Atomsilda 06.01.2014 21:45

Det ble ikke mye Ole Petter;) Det er bare det at Geir Arne er spesielt opptatt av god whiskey...og da må man smake litt!! Ellers så må nå formen økes utover...mer trening! :)