Ramndalshaugen - Smøla, 133/403 (05.01.2014)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Ramndalshaugen (69m) 05.01.2014
På vei mot Ramndalshaugen som stikker opp til høyre i bildet

Tok ferga fra Sandvika ut til Edøya på Smøla. En fem minutters kjøretur tok oss over Edøya og brua over til Kuløy. Her tok vi første vei til venstre, sto skilt til Kulisteinen her. Veien går forbi Kulisteinen og inn i ett gårdstun. Vi snudde i gårdstunet og kjørte noen hundre meter tilbake forbi Kulisteinen og til ei ferist der det gikk an å kjøre inn i siden og parkere. Gikk først tilbake til Kulisteinen og fikk med oss litt historie før vi gikk til gårdstunet og tok traktorveien på høyre side. Fulgte denne forbi ett jorde som så ut som en traktorkirkegård og tok første vei ned til venstre, gjennom en grind og ned til ett nedlagt forfallent gårdsbruk. Gikk gjennom tunet her og ut grinda ut mot sjøen. I følge kartet skulle det gå en sti her, men vi fant ingen, så vi trasket bortover ett vått jorde, over en liten bekk før vi fant noe som måtte være restene etter en gammel vei. Vi fulgte denne veien som førte til enda ett forfallent gårdsbruk med en liten flokk sauer som beitet på jordene. Gikk forbi gårdsbruket og til enden av jordet før vi kjempet oss opp kystlyngheia til høyeste topp i Smøla kommune. Brukte en time til toppen inkludert stopp ved Kulisteinen. På tilbaketuren tok vi en litt annen rute. Det gikk ett traktorspor opp til høyre over jordet noen hundre meter etter det forfalne huset. Denne førte opp til den traktorveien vi gikk på først. Dette er nok en bedre vei da en slipper å gå over det bløte, humpete jordet og gjennom ett tun. Vi var veldig fornøyd med turen, fin utsikt mot Stabblandet og gårsdagens turmål Innerbergsalen store deler av turen og fin utsikt fra toppen. Fikk selskap av et par ørner også. Brukte to timer til sammen på turen, 6 km t/r. Teis og Kjersti var med

Snakk om kontraster!

Written by morsor 06.01.2014 18:12

En topp på over 900 den ene dagen og 70 meter den andre. Innerbergsalen ser fabelaktig ut. Skulle gjerne bodd nærmere Vestlandet for å kapre slike topper.

Sv: Snakk om kontraster!

Written by Sola19 07.01.2014 21:56

Innerbergsalen var kjempe tur! Veldig fin tid å ta den på også, for hverken vi eller hunden så noe til flåtten, og hunden er vanligvis en flåttmagnet. Du får ta deg en ferietur til nordvestlandet og ta noen av de fine kommunetoppene her:) Smølatoppen var en fin restitusjonstur etter Innerbergsalen og fin utsikt her også:)